Miliony dla sektora kreatywnego. Co będzie finansowane?
27 października, 2025 2025-10-27 10:39Miliony dla sektora kreatywnego. Co będzie finansowane?

Miliony dla sektora kreatywnego. Co będzie finansowane?
Trwa nabór do programów Instytutu Przemysłów Kreatywnych na 2026 r. Wnioski będą przyjmowane do 19 listopada.
W 2026 r. Instytut Przemysłów Kreatywnych będzie realizował trzy programy skierowane do twórców, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i instytucji kultury. Dwa z nich, czyli „Rozwój Sektorów Kreatywnych” i „Program Wsparcia Gier Wideo”, są realizowane po raz czwarty. Nowością jest trzeci program „Polska_Kreatywni: Moda”, skierowany do branży modowej. Ma on przede wszystkim na celu wsparcie polskich projektantów oraz obecności ich marek na rynkach zagranicznych.
Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz Aleksandra Szymańska, dyrektorka Instytutu Przemysłów Kreatywnych, podczas październikowej konferencji prasowej ogłosiły rozpoczęcie naboru do wszystkich trzech programów.
Polska kreatywność stała się jednym z naszych największych zasobów narodowych. Polscy twórcy – muzycy, projektanci, programiści i designerzy – budują rozpoznawalność naszego kraju na całym świecie, tworząc produkty, które są jednocześnie biznesem, marką i emocją, jaką chcemy przekazać odbiorcom. Sektor kreatywny to nasz najlepszy towar eksportowy, a naszym zadaniem jako Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest stworzenie warunków, które pozwolą tym twórcom rozwijać się i zbudować silną polską markę na świecie – mówiła Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Dziś ogłaszamy start naboru do programów Instytutu Przemysłów Kreatywnych, które wesprą ten sektor w 2026 roku: „Rozwój Sektorów Kreatywnych” i „Program Wsparcia Gier Wideo”. Uruchomiliśmy też nowy program „Polska_Kreatywni: Moda”, który po raz pierwszy w sposób systemowy wesprze polską modę – zarówno designerską, jak i streetwearową. Chcemy pomóc projektantom w promocji ich marek, rozwoju zrównoważonych technologii i wzmocnieniu obecności polskiej mody na rynkach międzynarodowych – dodała Marta Cienkowska.
Jaki jest cel programu Rozwój Sektorów Kreatywnych?
Cel programu to przede wszystkim wzmocnienie konkurencyjności polskich branż kreatywnych i kulturalnych. Równie istotny jest rozwój ich potencjału na rynku krajowym i międzynarodowym. Program skierowano do przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz samorządowych instytucji kultury, które chcą realizować innowacyjne projekty łączące kulturę, technologię i biznes. Wsparcie otrzymają najbardziej wartościowe zadania z takich branż, jak: gry wideo (gamedev), muzyka aktualna, design oraz zadania interdyscyplinarne.
Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie od 20 tys. zł do 400 tys. zł. Przy czym całkowity budżet programu wynosi 8 mln zł. Projekty będzie można realizować od 1 stycznia do 31 października 2026 r..
W latach 2023–2025 w ramach programu dofinansowano 173 zadania o łącznej wartości 24 mln zł. Środki te umożliwiły realizację projektów, obejmujących m.in. produkcję dzieł i wydarzeń kulturalnych, działania promocyjne na rynkach międzynarodowych, projekty interdyscyplinarne oraz przedsięwzięcia wykorzystujące nowe technologie w kulturze.
Nabór wniosków w ramach programu potrwa do 19 listopada br. do godz. 12.00.
Pod linkiem więcej informacji o programie Rozwój Sektorów Kreatywnych.
Design
Kwalifikują się zadania dotyczące:
- organizacji: konferencji, targów, festiwali, warsztatów, seminariów, szkoleń, wizyt studyjnych, programów mentoringowych oraz podobnych działań mających na celu:
- budowanie odpowiednich zasobów wiedzy i kompetencji niezbędnych do efektywnego funkcjonowania twórców i osób działających w branży design w otoczeniu rynkowym, w tym również globalnym;
- upowszechnianie:
- wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii (w szczególności cyfrowych) na rzecz rozwoju branży,
- działań i wiedzy z innych przemysłów kreatywnych na rzecz rozwoju designu,
- potencjału i wpływu branży na inne sektory gospodarki;
- rozwój kompetencji kreatywnych i cyfrowych branży, w tym świadomego i efektywnego wykorzystywania nowych technologii w pracy projektowej;
oraz
- zadania dotyczące udziału w programach szkoleniowych, kursach, warsztatach, konferencjach w celu podnoszenia kompetencji, a także w targach, festiwalach w celach prezentacji własnej twórczości – udokumentowanie potwierdzenia obecności zaproszeniem, listem intencyjnym czy w innej formie jest warunkiem koniecznym podczas składania wniosku.
Promocja
Kwalifikują się zadania mające na celu:
- rozwój narzędzi promocji polskiego designu w celu zaistnienia na rynkach krajowym i zagranicznych;
- wsparcie eksperckie dla twórców w zakresie budowania strategii wejścia na rynki krajowe i zagraniczne;
- wsparcie dla międzynarodowych współprac, w tym nagrań, które mogą mieć znaczenie dla zwiększenia obecności na rynkach zagranicznych;
- organizację:
- stoisk branżowych i indywidualnych marek lub twórców polskich na najważniejszych światowych wydarzeniach branżowych,
- wsparcia promocyjnego wydarzeń prezentujących podmioty branży w kraju oraz poza granicami, w tym przygotowania krótkich materiałów audiowizualnych – tu przedstawienie utworu albo jego wersji demo oraz zarysu scenariusza jest warunkiem koniecznym podczas składania wniosku,
- wizyt studyjnych branżowych w Polsce i/lub zagranicą – potwierdzenie zainteresowania wizytami potencjalnych partnerów (u nich lub w Polsce) jest warunkiem koniecznym podczas składania wniosku,
- misji gospodarczych mających na celu pozyskanie nowych partnerów biznesowych.
Prototypy, innowacje
Kwalifikują się zadania mające na celu:
- tworzenie innowacyjnych prototypów produktów i/lub usług w branży design wraz ze strategią dążącą do poszukiwania inwestora i ich dalszego rozwoju;
- rozwijanie projektów kreatywnych – wyłącznie w zakresie projektowania/tworzenia/testowania, z wyłączeniem dystrybucji i promocji gotowych do sprzedaży dzieł/produktów/usług branży design;
- łączenie różnych dziedzin designu z wykorzystaniem nowych mediów, innowacyjnych materiałów, nowych technologii.
Badania
Kwalifikują się zadania badawcze mogące obejmować analizy:
- znaczenia gospodarczego designu w Polsce i za granicą,
- czynników sukcesu polskiej branży design,
- trendów rynkowych i kierunków rozwoju branży,
- kluczowych kompetencji istotnych dla rozwoju branży.
- W ramach Programu nie będą finansowane:
- utwory o charakterze reklamowym lub promocyjnym, będące grami hazardowymi w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. 2025.595), a także utwory reklamujące lub promujące środki odurzające, substancje psychotropowe, nowe substancje psychoaktywne lub słomę makową oraz alkohol;
- utwory zawierające treści pornograficzne;
Nie kwalifikują się również zadania związane z produkcją, dystrybucją, promocją filmową:
- działania dotyczące informatycznych narzędzi analitycznych branży design;
- potencjał i specyfikę poszczególnych rynków zagranicznych na potrzeby ekspansji polskiego designu;
- inne zadania badawcze dotyczące branży.

