Edukacja

Miliony dla sektora kreatywnego. Co będzie finansowane?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło nabór do programów Instytutu Przemysłów Kreatywnych na rok 2026. Fot. Danuta Matloch/MKiDN.

Miliony dla sektora kreatywnego. Co będzie finansowane?

Trwa nabór do programów Instytutu Przemysłów Kreatywnych na 2026 r. Wnioski będą przyjmowane do 19 listopada.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

W 2026 r. Instytut Przemysłów Kreatywnych będzie realizował trzy programy skierowane do twórców, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i instytucji kultury. Dwa z nich, czyli „Rozwój Sektorów Kreatywnych” i „Program Wsparcia Gier Wideo”, są realizowane po raz czwarty. Nowością jest trzeci program „Polska_Kreatywni: Moda”, skierowany do branży modowej. Ma on przede wszystkim na celu wsparcie polskich projektantów oraz obecności ich marek na rynkach zagranicznych.

Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz Aleksandra Szymańska, dyrektorka Instytutu Przemysłów Kreatywnych, podczas październikowej konferencji prasowej ogłosiły rozpoczęcie naboru do wszystkich trzech programów.

Polska kreatywność stała się jednym z naszych największych zasobów narodowych. Polscy twórcy – muzycy, projektanci, programiści i designerzy – budują rozpoznawalność naszego kraju na całym świecie, tworząc produkty, które są jednocześnie biznesem, marką i emocją, jaką chcemy przekazać odbiorcom. Sektor kreatywny to nasz najlepszy towar eksportowy, a naszym zadaniem jako Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest stworzenie warunków, które pozwolą tym twórcom rozwijać się i zbudować silną polską markę na świecie – mówiła Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Dziś ogłaszamy start naboru do programów Instytutu Przemysłów Kreatywnych, które wesprą ten sektor w 2026 roku: „Rozwój Sektorów Kreatywnych” i „Program Wsparcia Gier Wideo”. Uruchomiliśmy też nowy program „Polska_Kreatywni: Moda”, który po raz pierwszy w sposób systemowy wesprze polską modę – zarówno designerską, jak i streetwearową. Chcemy pomóc projektantom w promocji ich marek, rozwoju zrównoważonych technologii i wzmocnieniu obecności polskiej mody na rynkach międzynarodowych – dodała Marta Cienkowska.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Jaki jest cel programu Rozwój Sektorów Kreatywnych?

Cel programu to przede wszystkim wzmocnienie konkurencyjności polskich branż kreatywnych i kulturalnych. Równie istotny jest rozwój ich potencjału na rynku krajowym i międzynarodowym. Program skierowano do przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz samorządowych instytucji kultury, które chcą realizować innowacyjne projekty łączące kulturę, technologię i biznes. Wsparcie otrzymają najbardziej wartościowe zadania z takich branż, jak: gry wideo (gamedev), muzyka aktualna, design oraz zadania interdyscyplinarne.

Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie od 20 tys. zł do 400 tys. zł. Przy czym całkowity budżet programu wynosi 8 mln zł. Projekty będzie można realizować od 1 stycznia do 31 października 2026 r..

W latach 2023–2025 w ramach programu dofinansowano 173 zadania o łącznej wartości 24 mln zł. Środki te umożliwiły realizację projektów, obejmujących m.in. produkcję dzieł i wydarzeń kulturalnych, działania promocyjne na rynkach międzynarodowych, projekty interdyscyplinarne oraz przedsięwzięcia wykorzystujące nowe technologie w kulturze.

Nabór wniosków w ramach programu potrwa do 19 listopada br. do godz. 12.00.

Pod linkiem więcej informacji o programie Rozwój Sektorów Kreatywnych.

Design

Kwalifikują się zadania dotyczące:

  • organizacji: konferencji, targów, festiwali, warsztatów, seminariów, szkoleń, wizyt studyjnych, programów mentoringowych oraz podobnych działań mających na celu:
  • budowanie odpowiednich zasobów wiedzy i kompetencji niezbędnych do efektywnego funkcjonowania twórców i osób działających w branży design w otoczeniu rynkowym, w tym również globalnym;
  • upowszechnianie:
  1. wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii (w szczególności cyfrowych) na rzecz rozwoju branży,
  2. działań i wiedzy z innych przemysłów kreatywnych na rzecz rozwoju designu,
  3. potencjału i wpływu branży na inne sektory gospodarki;
  • rozwój kompetencji kreatywnych i cyfrowych branży, w tym świadomego i efektywnego wykorzystywania nowych technologii w pracy projektowej;

oraz

  • zadania dotyczące udziału w programach szkoleniowych, kursach, warsztatach, konferencjach w celu podnoszenia kompetencji, a także w targach, festiwalach w celach prezentacji własnej twórczości – udokumentowanie potwierdzenia obecności zaproszeniem, listem intencyjnym czy w innej formie jest warunkiem koniecznym podczas składania wniosku.


Promocja

Kwalifikują się zadania mające na celu:

  • rozwój narzędzi promocji polskiego designu w celu zaistnienia na rynkach krajowym i zagranicznych;
  • wsparcie eksperckie dla twórców w zakresie budowania strategii wejścia na rynki krajowe i zagraniczne;
  • wsparcie dla międzynarodowych współprac, w tym nagrań, które mogą mieć znaczenie dla zwiększenia obecności na rynkach zagranicznych;
  • organizację:
  1. stoisk branżowych i indywidualnych marek lub twórców polskich na najważniejszych światowych wydarzeniach branżowych,
  2. wsparcia promocyjnego wydarzeń prezentujących podmioty branży w kraju oraz poza granicami, w tym przygotowania krótkich materiałów audiowizualnych – tu przedstawienie utworu albo jego wersji demo oraz zarysu scenariusza jest warunkiem koniecznym podczas składania wniosku,
  3. wizyt studyjnych branżowych w Polsce i/lub zagranicą – potwierdzenie zainteresowania wizytami potencjalnych partnerów (u nich lub w Polsce) jest warunkiem koniecznym podczas składania wniosku,
  4. misji gospodarczych mających na celu pozyskanie nowych partnerów biznesowych.

Prototypy, innowacje

Kwalifikują się zadania mające na celu:

  • tworzenie innowacyjnych prototypów produktów i/lub usług w branży design wraz ze strategią dążącą do poszukiwania inwestora i ich dalszego rozwoju;
  • rozwijanie projektów kreatywnych – wyłącznie w zakresie projektowania/tworzenia/testowania, z wyłączeniem dystrybucji i promocji gotowych do sprzedaży dzieł/produktów/usług branży design;
  • łączenie różnych dziedzin designu z wykorzystaniem nowych mediów, innowacyjnych materiałów, nowych technologii.

Badania

Kwalifikują się zadania badawcze mogące obejmować analizy:

  • znaczenia gospodarczego designu w Polsce i za granicą,
  • czynników sukcesu polskiej branży design,
  • trendów rynkowych i kierunków rozwoju branży,
  • kluczowych kompetencji istotnych dla rozwoju branży.
  • W ramach Programu nie będą finansowane:
  • utwory o charakterze reklamowym lub promocyjnym, będące grami hazardowymi w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. 2025.595), a także utwory reklamujące lub promujące środki odurzające, substancje psychotropowe, nowe substancje psychoaktywne lub słomę makową oraz alkohol;
  • utwory zawierające treści pornograficzne;

Nie kwalifikują się również zadania związane z produkcją, dystrybucją, promocją filmową:

  • działania dotyczące informatycznych narzędzi analitycznych branży design;
  • potencjał i specyfikę poszczególnych rynków zagranicznych na potrzeby ekspansji polskiego designu;
  • inne zadania badawcze dotyczące branży.