Rankingi

Co frustruje Polaków?

COVID-19, frustracje, przyczyny frustracji.

Co frustruje Polaków?

COVID-19 i związane z nim obostrzenia? Otóż nie. Z badań przeprowadzonych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że to, co frustruje Polaków, to przede wszystkim wzrost cen.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

Ubiegłoroczna inflacja – 3,4% – była najwyższa od 8 lat. W górę poszły przede wszystkim usługi – wzrost wyniósł 6,9%, a najbardziej zdrożał wywóz śmieci (51,9%). Z kolei żywność – kluczowa pozycja w domowych budżetach – zdrożała o 5% (w tym owoce o 17,6%, wędliny – o 9,5%, a pieczywo – o 8,1%). Najwyższą miesięczną inflację w minionym roku odnotowano w lutym – 4,7%. Nic więc dziwnego, że to właśnie skutki inflacji wskazało 36% Polaków jako najbardziej frustrujące wspomnienia z 2020 r.

Ale już na następnych miejscach znalazły się „tematy covidowe”: negatywne informacje przekazywane w mediach na temat pandemii (27%), obawy o zdrowie w związku z epidemią i brak kontaktu z innymi ludźmi (po 25%) oraz ograniczenia w dostępie do usług i rozrywek (24%). W dużo mniejszym stopniu niż w latach poprzednich martwimy się np. o niskie płace, obniżki zarobków czy groźbę utraty pracy.

Nie wszyscy znaleźli jednak powody do frustracji. W ciągu minionego roku tego typu odczuć uniknęło 8% badanych, najwięcej (12%) w grupie seniorów. 

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Badanie zostało zrealizowane przez Maison & Partners, metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna w dniach 11-15 grudnia 2020 r., na ogólnopolskiej, reprezentatywnej pod względem płci, wieku oraz wielkości miejsca zamieszkania próbie Polaków 18+. W badaniu wzięło udział N=1106 osób.