Rankingi

Czego nam najbardziej brakuje w naszych domach?

Polki i Polacy pokochali nowe, domowe rytuały. Fot. Biuro prasowe IKEA.

Czego nam najbardziej brakuje w naszych domach?

Z badania, które przeprowadziła IKEA, wynika, że ponad 1/3 ankietowanych nie czerpie wystarczającej przyjemności ze swojego domu. Jak, w pełnym wyzwań i zmian świecie sprawić, by dom stał się źródłem radości?

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

W tegorocznym raporcie o życiu w domu IKEA zbadała temat radości: jak ją znaleźć, jak ją osiągnąć i dlaczego jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Dzięki wywiadom z ludźmi w ich domach i globalnemu badaniu dowiedzieliśmy się, że dom może odgrywać kluczową rolę. Jest ważny w pielęgnowaniu dobrego samopoczucia i poczucia przynależności, a także w tworzeniu przestrzeni do zabawy i nawiązywania kontaktów. Lepsze, bardziej radosne życie w domu jest w zasięgu ręki każdego dnia – dzięki małym, ale znaczącym chwilom i działaniom.

36% ludzi rzadko doświadcza radości w domu

Jak się okazuje, radość to jedna z ośmiu potrzeb dla lepszego życia w domu. Jednak, choć 36% ludzi uważa ją za ważną, to rzadko doświadcza jej w domu. Oznacza to, że ponad jedna trzecia ludzi na całym świecie nie czerpie wystarczającej przyjemności ze swojego domu. Badania IKEA pokazują, że osoby, które czują radość w domu, są bardziej zadowolone ze swojego życia i optymistycznie nastawione do przyszłości.

Tegoroczny raport opiera się na badaniach ilościowych, jakościowych i trendach. IKEA przeprowadziła ankietę wśród 38 630 osób w wieku 18+ w 39 krajach. W tegorocznym badaniu po raz pierwszy uwzględniono Kolumbię. Badania etnograficzne w domach, cyfrowe immersje i wizyty domowe odbyły się w Indiach, Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

A jak to wygląda w Polsce?

Najnowszy raport IKEA „Życie w domu 2024” pokazuje, że nasze cztery ściany to dziś przestrzeń pełna emocji, rytuałów i marzeń. Chcemy w nich nie tylko odpoczywać, ale też czuć się bezpiecznie, swobodnie i radośnie. Publikacja ujawnia, że dla Polek i Polaków dom to przede wszystkim przestrzeń emocjonalna – miejsce, w którym szukają bezpieczeństwa, spokoju i radości. Badanie przeprowadzone w 39 krajach, w tym w Polsce, pokazuje, że choć większość z nas dobrze ocenia swoje życie domowe, to wiele potrzeb – zwłaszcza tych związanych z aspiracjami i spełnieniem – pozostaje niezaspokojonych.

Ponad połowa Polaków czuje się bardzo związana z domem. Fot. Biuro prasowe IKEA.
Ponad połowa Polaków czuje się bardzo związana z domem. Fot. Biuro prasowe IKEA.

Z badania wynika, że 58% Polaków czuje się dobrze w swoim domu, ale tylko 38% z optymizmem patrzy w przyszłość. Najlepiej odnajdują się w domowej przestrzeni Baby Boomersi (66%), a najmniej – młodzi z Generacji Z (53%). Co jest dla nas najważniejsze? Bezpieczeństwo (79%), komfort (75%) i dobre samopoczucie. Ale aż 40% z nas przyznaje, że nie czuje spełnienia, a 37% nie realizuje swoich aspiracji.

Radość w domu ma znaczenie

Choć radość może wydawać się mniej istotna niż bezpieczeństwo, to jednak ma ogromne znaczenie. Niestety, 36% z nas rzadko jej doświadcza w domu. A tylko 29% tych, którzy nie czują radości, jest zadowolonych ze swojego życia domowego. Aż 1/3 badanych osób odpowiedziała, że doświadcza przyjemności spędzając czas zgodnie ze swoimi zainteresowaniami lub ze swoim ulubionym hobby.

Każdego roku rozmawiamy z ludźmi na całym świecie, aby dowiedzieć się, co dziś oznacza życie w domu i jak możemy pomóc uczynić je lepszym. W IKEA wierzymy, że każdy ma prawo cieszyć się w swoim domem. Nasze badanie pokazuje, że ci, którzy odczuwają radość w domu, są bardziej zadowoleni ze swojego życia i optymistycznie patrzą w przyszłość. Dlatego tegoroczny raport Life at Home bada temat radości: jak ją znaleźć w domu, jak ją osiągnąć i dlaczego jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej – zaznacza Aneta Gil, liderka ds. badań rynkowych.

Według najnowszego badania IKEA, radość to mała, ale ważna rzecz. Fot. Biuro prasowe IKEA.
Według najnowszego badania IKEA, radość to mała, ale ważna rzecz. Fot. Biuro prasowe IKEA.

Nowe, domowe rytuały

Aż 51% Polek i Polaków mówi wprost: najbardziej marzymy o odpoczynku. Nie o oszczędnościach czy sukcesach, ale o przestrzeni, która daje wytchnienie. W zabieganym świecie szukamy małych przyjemności, które pomagają nam się zatrzymać i zaspokoić nasze pragnienie radości. Coraz częściej sięgamy po:

  1. joyscrolling, czyli przeglądanie pozytywnych treści w sieci,
  2. bedrotting – zostawanie w łóżku bez wyrzutów sumienia,
  3. biohacking, czyli testowanie sposobów na lepsze samopoczucie.

    Jak ważne są sen i odpoczynek?

    Dla 51% Polaków odpoczynek to najważniejszy aspekt życia w domu. Natomiast sen to absolutna podstawa. 53% badanych zauważa, że wpływa on na zdrowie psychiczne i fizyczne. Coraz częściej oddajemy się stałym, drobnym przyzwyczajeniom, które wnoszą do życia poczucie bezpieczeństwa.

    Wiele osób nie wyobraża sobie, że zaśnie bez ciepłego napoju przed snem. Równie ważne jest dla nich przewietrzenie sypialni. Chętnie sięgają także po kołdrę obciążeniową, która daje wrażenie otulenia.

    Sen i odpoczynek – domowe must-have. Fot. Biuro prasowe IKEA.
    Sen i odpoczynek – domowe must-have. Fot. Biuro prasowe IKEA.

    Kuchnia i serce domu, i miejsce spotkań

    Dla wielu Polek i Polaków kuchnia to nie tylko miejsce gotowania, ale centrum domowego życia. Aż 48% ankietowanych uważa, że domowe jedzenie jest zdrowsze niż to na mieście. Gotowanie bez pośpiechu sprawia przyjemność 36% z nas, a to znacznie więcej niż globalna średnia, która wynosi 25%. Lubimy też eksperymentować – 27% badanych próbuje nowych rzeczy w kuchni, a 34% bardziej niż rok temu dba o to, by nie marnować żywności. Dla 33% z nas wspólne jedzenie posiłków jest jednym z głównych źródeł przyjemności w domu.

    Raport IKEA pokazuje, że dom przyszłości to przestrzeń, która odpowiada na nasze osobiste potrzeby emocjonalne. Promuje holistyczne zdrowie i umożliwia nowe formy relacji, zarówno w świecie rzeczywistym, jak i cyfrowym.

    Raport „Życie w domu 2024” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez YouGov w 39 krajach, w tym w Polsce. Wzięło w nim udział ponad 38 tysięcy osób, w tym 1018 dorosłych Polaków. To największe na świecie badanie poświęcone codziennemu życiu w domu – prowadzone przez IKEA już od 11 lat.
    Raport „Życie w domu 2024” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez YouGov w 39 krajach, w tym w Polsce. Wzięło w nim udział ponad 38 tysięcy osób, w tym 1018 dorosłych Polaków. To największe na świecie badanie poświęcone codziennemu życiu w domu – prowadzone przez IKEA już od 11 lat. Źródło: Biuro prasowe IKEA.

    15 sposobów na radość w domu w wybranych krajach

    1. Amerykański czas dla zwierząt. Mieszkańcy USA czerpią radość ze spędzania czasu ze zwierzętami – 22% vs 15% globalnej średniej.
    2. Kolumbijska drzemka. W Kolumbii ludzie lubią uciąć sobie drzemkę – 37% vs 25% globalnej średniej.
    3. Chilijski chichot. Ludzie w Chile czerpią radość ze śmiania się z innymi ludźmi – 43% vs 34% globalnej średniej.
    4. Włoskie renowacje. Włoszki i Włosi znajdują radość w ulepszaniu domu, w którym mieszkają – 26% vs 22% globalnej średniej.
    5. Szwajcarskie przygotowywanie jedzenia. Szwajcaria to kraj, w którym ludzie najczęściej czerpią radość z gotowania lub pieczenia – 29% vs 22% globalnej średniej.
    6. Holenderska samotność. Ludzie w Holandii należą do tych, którzy najczęściej lubią spędzać czas sami ze sobą – 48% vs 33% globalnej średniej.
    7. Duńskie uściski. Dania to kraj, w którym ludzie znajdują radość w ściskaniu się z bliską osobą – 48% vs 35% globalnej średniej.
    8. Norweska wspólnota. Ludzie w Norwegii przodują w czerpaniu radości ze spędzania czasu z innymi – 37% vs 23% globalnej średniej.
    9. Fińska pościel. Finlandia to kraj, w którym ludzie czerpią najwięcej przyjemności ze świeżej pościeli – 33% vs 21% globalnej średniej.
    10. Zabawa z dziećmi w Indiach. Indie to kraj, w którym najczęściej czerpie się radość z zabawy z dziećmi – 28% vs 16% globalnej średniej.
    11. Singapurskie jedzenie. Ludzie w Singapurze znajdują radość w jedzeniu domowego posiłku – 37% vs 28% globalnej średniej.
    12. Chińskie rozrywki. Chiny są drugim krajem, w którym najczęściej czerpie się radość z hobby i zainteresowań – 43% vs 34% globalnej średniej.
    13. Japońska drzemka zwierząt. 37% właścicieli zwierząt w Japonii czerpie radość z obserwowania, jak śpią ich zwierzęta vs 21% globalnej średniej.
    14. Południowokoreańska kąpiel. Korea Południowa to kraj, w którym najczęściej bierze się kąpiel lub prysznic dla przyjemności – 37% vs 25% globalnej średniej.
    15. Australijskie słońce. Ludzie w Australii częściej doświadczają radości ze słońca – 29% vs 18% globalnej średniej.

    Opr. Anna Szypulska

    Artykuł ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 10/2025.