Branża

5, 10, 15 lat minęło…

15 lat BIZNES.meble.pl

5, 10, 15 lat minęło…

Kto najlepiej pamięta początki BIZNES.meble.pl? Co nam utkwiło w pamięci z roku 2015? Jak wspominamy rok 2020 i z czego jesteśmy dumni dzisiaj? Odkrywamy kilka nieznanych kart naszej historii.

Co się wydarzyło 15 lat temu?

Marek Hryniewicki: W sierpniu 2010 roku, rozpoczęło działalność Wydawnictwo meble.pl.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

Pamiętam, że siedzibę znaleźliśmy bez większych problemów, gorzej było z meblami – okazało się, że zamówione meble dotrą do nas w grudniu.

Co było robić, poprzynosiliśmy z domów kto co mógł: stoły, krzesła, jakieś szafki. Połączyliśmy to w jedną całość, co nie było proste, bo – zwłaszcza stoły – były różnej wysokości i rozmiarów.

I tak, siedząc wokół wielkiego wyrobu stołopodobnego, składającego się z kilku mniejszych stołów, przystąpiliśmy do pracy. A gdy pod koniec roku przyjechały do nas meble, pierwsze dwa numery miesięcznika BIZNES.meble.pl były już na rynku.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Ula Ditrych

Sam początek, dużo rzeczy do zrobienia, dużo entuzjazmu i sporo improwizacji. Ogromna chęć działania. Musieliśmy przygotować wszystko: nową koncepcję czasopisma, nową ofertę, a przede wszystkim poinformować klientów. Zrobiliśmy sobie też sesję zdjęciową przedstawiającą zespół.

I to jedne pamiętne spotkanie na targach w Ostródzie – gdzie klientka ujrzawszy te wspaniałe zdjęcia była zachwycona: O mój Boże – jaki świetny retusz! Zakłuło i rozbawiło. Dziś mnie to już tylko bawi.

Katarzyna Romanowska

Wydaje się, że było to tak dawno temu… Ale pamiętam jak dziś, jak emocjonujący to był czas! Zmiana jest dobra, ale wymagała wiele odwagi! Nasze nowe własne Wydawnictwo – tyle spotkań u Uli w domu, wyjazdów do klientów, wiele pomysłów, planów i rozmów. Do tego wszystkiego okazało się, że prywatnie szykuje mi się duża zmiana. Co już delikatnie widać na pierwszej sesji zdjęciowej. Byliśmy piękni, młodzi i szczęśliwi, że będziemy tworzyć coś SWOJEGO!

Backstage sesji zdjęciowej BIZNES.meble.pl.
Backstage sesji zdjęciowej BIZNES.meble.pl.

Anna Szypulska

Z powiedzeniem: nieobecni nie mają racji, można się zgadzać albo nie. Ja na takie dictum acerbum przystaję, 15 lat temu nie było mnie bowiem w BIZNES.meble.pl. Dołączyłam dopiero w styczniu 2011 r. Hołdując zasadzie, iż mowa jest srebrem, a milczenie złotem, nie będę się wypowiadała na temat legendarnych początków wydawnictwa. Było iście epicko, ale mogę zapewnić, że wszystkie powyższe wspomnienia dotyczą autentycznych zdarzeń.

10 lat temu

Marek Hryniewicki

Tutaj pozwolę sobie na małą prywatę, chociaż w służbowym uniformie. Właśnie 10 lat temu, w 2015 roku, Wydawnictwo meble.pl wydało książkę, której miałem przyjemność być autorem. „Wizjonerzy i biznesmeni” to zbiór wywiadów-rzek z Ryszardem Balcerkiewiczem, Jerzym Krzanowskim, Markiem Liberackim, Janem Szynaką, Piotrem Voelkelem i Leszkiem Wójcikiem. Pierwsza połowa roku 2015 upłynęła mi pod znakiem spotkań i wielogodzinnych, szalenie ciekawych rozmów z bohaterami książki. Z kolei druga połowa – to było żmudne odsłuchiwanie i akceptacja spisanych materiałów. A w grudniu książka – tak na marginesie pierwsza książka wydana przez nasze Wydawnictwo – była na rynku. I okazała się wydawniczym sukcesem. Tak na marginesie: kilka lat później zrobiliśmy dodruk…

Od lewej: Marek Hryniewicki, autor książki „Wizjonerzy i biznesmeni” i czekający na egzemplarz z dedykacją Tomasz Achrem, członek Zarządu Schattdecor.
Od lewej: Marek Hryniewicki, autor książki „Wizjonerzy i biznesmeni” i czekający na egzemplarz z dedykacją Tomasz Achrem, członek Zarządu Schattdecor. Fot. Tomasz Markowski.

Ula Ditrych

Rok 2015 to pierwszy znak milowy w istnieniu Wydawnictwa meble.pl. Realizujemy już obok grzbietu głównego (bo tak nazywamy miesięcznik BIZNES.meble.pl) wiele innych projektów: Złotą 200, Księgę Trendów, konkursy w ramach inicjatywy Mebel Marzeń: Mebel dziecięcych marzeń dla dzieci i Spełnij dziecięce marzenia dla młodych projektantów oraz wystawy pokonkursowe, min. na ŁDF, Gdynia Design Days, w Dobrotece oraz podczas Nocy z Designem w Galerii Wnętrz Domar. W tym roku przypada też dziesięciolecie konkursu Diament Meblarstwa – zmieniamy logo, mamy nową stronę, przedstawiamy nową wersję Katalogu Konkursowego. W tym roku ukazuje się również książka Marka: „Wizjonerzy i biznesmeni”. Coraz mocniej osadzamy się na rynku meblarskim proponując ciekawe projekty różnym grupom zawodowym w branży, łącząc je i stając się jej coraz ważniejszym uczestnikiem.

Katarzyna Romanowska

Ciężko sobie przypomnieć, co wtedy się działo… Ale jednym z najprzyjemniejszych przeżyć z tego okresu jest organizacja konkursu Mebel dziecięcych marzeń, który wspierał naszą wyjątkową Księgę Trendów. Pomysły dzieci inspirowały i rozwijały wyobraźnię, projekty młodych projektantów pokazywały potencjał drzemiący w młodej krwi, a wsparcie Patronów (firm meblarskich) dawało nadzieję na świetlaną przyszłość branży. Końcowy efekt, czyli prototypy mebli, projekty wydrukowane na drukarce 3D, wiele wystaw i inspirujących wykładów, a przede wszystkim zatrudnienie kilku uczestników konkursu w firmach meblarskich, przerósł moje najśmielsze oczekiwania!

Anna Szypulska

Rok 2015 r. to prywatnie bardzo trudny dla mnie czas, stąd nie mam zbyt wielu zawodowych wspomnień. W grudniu zorganizowaliśmy 10. edycję konkursu Diament Meblarstwa. Prof. Jarosław Perszko zaprojektował nową statuetkę, która do dzisiaj wzbudza tyle zachwytów, co i obaw o to, by w szale radości jej nie stłuc. Ponadto ciągle pojawiają się nowe pomysły na zdjęcia z nią i coś czuję, że branża nie powiedziała w tym temacie ostatniego słowa. Jubileuszowa gala odbyła się w Pałacu Prymasowskim w Warszawie. W kolejnych latach pojawiały się nawet pomysły, by do niego wrócić, ale nie możemy tego zrobić. Co roku finał konkursu odbywa się bowiem w innym miejscu. Jednocześnie chcę zdementować pogłoski jakoby coroczna zmiana miejsca gali wynikała z wybryków szacownego grona laureatów i równie niesfornego grona organizatorów. Aż tak to nie.

5 lat temu

Marek Hryniewicki

Nie będę oryginalny, jeżeli stwierdzę, że tamten rok, czyli 2020, kojarzy mi się przede wszystkim z początkiem pandemii. Już lutowe targi MEBLE POLSKA w Poznaniu odbywały się niejako w cieniu wstrząsających relacji z południa i zachodu Europy. Wiadomo było, że wcześniej czy później koronawirus dotrze i do Polski, ale pewnie mało kto zadawał sobie pytanie: „co dalej?” A dalej – jak się okazało – były lockdowny, spadki sprzedaży mebli (później spektakularne wzrosty), ograniczenia w przemieszczaniu się i spotykaniu. Obostrzenia spowodowały, że dwa numery BIZNES.meble.pl z 2020 roku wydaliśmy tylko w wersji elektronicznej. Nota bene pracując nad nimi zdalnie…

Ula Ditrych

Rok 2020 i pandemia. Dopiero skończyły się targi MEBLE POLSKA 2020. Dla mnie osobiście bardzo udane – odbyło się wtedy coroczne spotkanie Międzynarodowego Stowarzyszenia Wydawnictw Meblarskich (IAFP), do którego wprowadziłam BIZNES.meble.pl. Cóż z tego, kiedy dosłownie tydzień później wszystko i wszyscy zostali zamknięci. Nie pojechałam już na targi do Chin, chociaż byłam zdecydowana. Na kilka miesięcy na świecie zapanował ogromny chaos. Wycofało nam się ponad 50% kontraktów. Były tygodnie kiedy myślałam, że trzeba będzie zamknąć firmę i bałam się, co przyniesie przyszłość. Bardzo dużo pracy i ogromna determinacja Zespołu, a także gwałtownie poprawiająca się sytuacja branży meblarskiej sprawiły, że wyszliśmy z tego silniejsi. W tym roku też po raz pierwszy byłam osobiście na M.O.W. w Bad Salzuflen. Nie mogłam wytrzymać tej stagnacji oraz bezruchu i byłam zdeterminowana, żeby w końcu ruszyć się do ludzi, do mebli, do branży. Od tego czasu jeżdżę tam co roku. To wyjątkowe wydarzenie.

Coroczne spotkanie Międzynarodowego Stowarzyszenia Wydawnictw Meblarskich (IAFP), do którego należy BIZNES.meble.pl.
Na corocznym spotkaniu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wydawnictw Meblarskich (IAFP), do którego należy BIZNES.meble.pl, nasz tytuł reprezentowała Ula Ditrych.

Katarzyna Romanowska

Na ten czas cień rzuca pandemia… Dobrze pamiętam ostatnie targi MEBLE POLSKA w lutym 2020 kiedy spotkaliśmy się z osobami z całego świata w ramach przystąpienia przez nas do IAFP i żartowaliśmy sobie z wirusa ściskając się serdecznie… Późniejsze zamknięcie w domach było ciężkim mentalnie okresem. Nie odbyła się nawet Gala Konkursu Diament Meblarstwa – wysyłaliśmy statuetki laureatom… Jakże przyjemnie było otrzymać podziękowania i zdjęcia ludzi z nagrodami – taka namiastka kontaktu. Wtedy wszyscy doceniliśmy siebie nawzajem – branżę tworzą ludzie!

Anna Szypulska

W lutym 2020 r. lecę na konferencję do Mediolanu. Ze stolicy Lombardii wracam praktycznie prosto na targi MEBLE POLSKA. W Poznaniu czuć już oddech pandemii i to tu odbywają się pierwsze branżowe rozmowy o niej. W marcu COVID-19 w Polsce jest już faktem. Od marca 2020 r. przejmujemy obowiązki prowadzenia portalu internetowego BIZNES.meble.pl. W międzyczasie bijemy kolejne rekordy w liczbie użytkowników serwisu. Szybko się okazuje, że od tego momentu rytm każdego dnia wyznacza praca nie tylko nad aktualną, ale też nad nową wersją platformy, którą uruchomimy w 2022 r.

Pandemia jest szalenie trudnym doświadczeniem, jednak nie jest w stanie nas złamać. Jesteśmy dumni z branży i jej otwartych serc. Czy ktoś pamięta jeszcze pompki w ramach #GaszynChallenge? Mnie te wszystkie akcje wzruszały, a jednocześnie przyznaję się – bo komu, jak komu, ale Wam mogę – że oglądanie panów robiących pompki pod siedzibami firm z branży było moją guilty pleasure. To też jeden z powodów dla których tak cenię tę branżę – z nią nigdy nie jest nudno.

Dzisiaj

Marek Hryniewicki

„Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów” to moim zdaniem zdecydowanie najważniejszy projekt Wydawnictwa meble.pl w tym roku. Projekt ciekawy, pewnie trochę odbiegający od tego, co robiliśmy do tej pory, ale – już to widzimy – potrzebny. Na pewno warto było poświęcić mu tyle czasu, bo zainteresowanie najmłodszym dzieckiem Wydawnictwa jest ogromne.

Ula Ditrych

Czuję, że jesteśmy ważnym, potrzebnym i wartościowym elementem branży meblarskiej nie tylko w Polsce, ale też na świecie. Uczestniczymy aktywnie w wielu imprezach targowych, w kraju, w Europie. a nawet dalej. Członkowie naszego Zespołu są cenionymi ekspertami, jesteśmy zapraszani do dyskusji, uczestnictwa w seminariach i pełnienia funkcji jurorów w różnych konkursach i wydarzeniach. Za nami wiele udanych projektów, ale cały czas mamy nowe pomysły, realizujemy je konsekwentnie i z sukcesami, przyczyniając się do promocji polskiego meblarstwa, szerzenia wiedzy i lepszej komunikacji między uczestnikami branży. Jestem z nas dumna.

Katarzyna Romanowska

Ten rok jest dość dziwny – z jednej strony duży spokój, a nawet stagnacja w branży, a z drugiej ciągle jest co robić. Dużą dawkę energii dały mi targi MEBLE POLSKA w Poznaniu oraz wyjazd na targi interzum w Kolonii. To właśnie spotkania z ludźmi napędzają do działania. Dziękuję wszystkim za to, że JESTEŚCIE! Liczę, że wspólnie będziemy dalej tworzyć tę branżę!

A to był maj... targi interzum 2025... i stoisko zaprzyjaźnionej z nami od lat firmy GAMET. Od lewej: Ula Ditrych (BIZNES.meble.pl), Agnieszka Ruta (GAMET), Anna Szypulska i Katarzyna Romanowska (BIZNES.meble.pl).
A to był maj… targi interzum 2025… i stoisko zaprzyjaźnionej z nami od lat firmy GAMET. Od lewej: Ula Ditrych (BIZNES.meble.pl), Agnieszka Ruta (GAMET), Anna Szypulska i Katarzyna Romanowska (BIZNES.meble.pl).

Anna Szypulska

Dzisiaj suma naszych doświadczeń przewyższa sumę strachów, choć w tak niepewnych czasach przyszło nam funkcjonować. Ze spokojem, z odwagą i coraz większą pewnością siebie realizujemy kolejne projekty. Ani przez chwilę nie zapominamy w nich o tym, czego potrzebuje branża i jakich narzędzi do komunikacji, promocji, sprzedaży, edukacji możemy jej dostarczyć. Z tą myślą codziennie aktualizujemy portal i nieustająco pracujemy nad miesięcznikiem. To dlatego wydaliśmy „Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów”. Przygotujemy kolejne raporty i organizujemy 20. już edycję konkursu Diament Meblarstwa.

To jest ten moment, w którym mogą się pojawić pytania, jak to możliwe, że Wydawnictwo meble.pl kończy 15 lat, a konkurs Diament Meblarstwa już 20? Na to – i wiele innych pytań – z przyjemnością odpowiemy na gali finałowej – warto być tam wtedy z nami. Odnoszę też wrażenie, a może nawet jest to pewność, że wszyscy się spełniamy w tym, co robimy. Mamy to szczęście, że możemy bywać w bardzo fajnych miejscach i spotykać niesamowitych ludzi. Dziękuję za to – musicie wiedzieć, że jesteście najlepsi! Wszystko co robimy, robimy z myślą o Was i co tu kryć – kochamy to robić.

TEKST: Marek Hryniewicki, Ula Ditrych, Katarzyna Romanowska, Anna Szypulska

Artykuł ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 8/2025.