Efektywna komunikacja w biznesie. Czy przez jej brak „jedziesz na wstecznym”?
26 września, 2025 2025-09-30 6:52Efektywna komunikacja w biznesie. Czy przez jej brak „jedziesz na wstecznym”?

Efektywna komunikacja w biznesie. Czy przez jej brak „jedziesz na wstecznym”?
Sprawna i odpowiednia komunikacja to fundament, bez którego odniesienie sukcesu w świecie biznesu jest zwyczajnie niemożliwe.
Umiejętność skutecznego i klarownego przekazywania informacji ma wpływ nie tylko na codzienne działania firmy, ale i relacje z klientami, współpracownikami oraz partnerami. Nietrudno sobie wyobrazić, że gdy ta umiejętność kuleje, zamiast działania przynoszącego pozytywne wyniki mamy zabawę „w głuchy telefon”. Nic nie dociera do odbiorcy tak, jak powinno. Jak więc nauczyć się profesjonalnej komunikacji, która zawsze działa?
Czym jest komunikacja i jak duże ma znaczenie?
Efektywna komunikacja w biznesie to przede wszystkim świadome, celowe i dwukierunkowe przekazywanie informacji, które prowadzi do jasnego zrozumienia intencji, potrzeb i oczekiwań wszystkich stron. Obejmuje ona jednak coś więcej: to złożony proces, który pozwala na budowanie relacji. Czynniki, z których się składa, to komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, umiejętność aktywnego słuchania, dostosowywania przekazu do odbiorcy oraz reagowania na informacje zwrotne. W codziennym ujęciu sprowadza się ona do interakcji między pracownikami, liderami i partnerami biznesowymi.
Ma to szczególne znaczenie dla kadry kierowniczej. Badanie „Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej” przeprowadzone przez emplo pokazuje, że 71% ankietowanych uważa, iż bez partnerskiej i otwartej komunikacji firma nie odniesie biznesowego sukcesu. Pracownicy oczekują przede wszystkim jasnego określenia celów (35%), a także przestrzeni do dzielenia się pomysłami i sugestiami (35%). To udowadnia, że odpowiednia komunikacja jest naprawdę istotna. Wiele przedsiębiorstw jednak, niestety, nie traktuje tego obszaru priorytetowo.
Co może hamować Twoją komunikację?
Czujesz, że Twoja komunikacja nie jest optymalna, ale nie wiesz, jak ją poprawić? Przygotowałam dla Ciebie kilka przykładów, które mogą pomóc Ci w uświadomieniu sobie, gdzie leży tego źródło.
Pierwszym z przykładów jest niejasny i mało precyzyjny język. Kiedy wypowiadany przez Ciebie komunikat nie jest klarowny, inni mogą go różnie interpretować. Skutkuje to błędnie wykonanymi zadaniami czy zbędnymi opóźnieniami. Dodatkowo takie komunikaty mogą sprawiać wrażenie braku kompetencji, co skutkuje obniżeniem Twojego autorytetu. Wzbudza też niepewność wśród pracowników i klientów.
Drugi przykład to brak uwagi i aktywnego słuchania. Gdy ktoś tak naprawdę nie słucha, co mówi druga osoba, tylko czeka, by coś powiedzieć, wówczas sama rozmowa traci sens. Brak poświęcania rozmówcy odpowiedniej uwagi to sygnał mówiący: „Twoja opinia mnie nie interesuje”, co jest zabójcze dla motywacji i zaangażowania. Ponadto nie wyciągniesz wniosków z oferowanego feedbacku, bo go ignorujesz.
Trzeci przykład to emocje. Decyzje podejmowane w złości, defensywna reakcja na konstruktywną krytykę, wiadomości pisane pod wpływem impulsu… Nie brzmi to dobrze, prawda? Nasze emocje – choć są nieodłączną częścią bycia człowiekiem – potrafią czasem zaburzyć osąd. Prowadzi to do chaosu, zwiększonego ryzyka konfliktów i wyborów, których później żałujemy.
Komunikacja w biznesie – czy z każdym rozmawiamy tak samo?
Wspomniałam wcześniej o dostosowywaniu komunikatów do odbiorcy. Polega to na zrozumieniu, czego potrzebuje nasz rozmówca. W relacjach z klientami kluczowe znaczenie mają empatia, stały kontakt, otwartość, a także profesjonalizm. Jeśli chodzi o komunikację w zespole, powinna być ona precyzyjna. Powinna pozostawiać pole do swobodnego wyrażania opinii i być na tyle przejrzysta, by każdy wiedział, co dokładnie ma zrobić.
ZOBACZ TAKŻE: Sukces: jednorazowy cel czy ciągła praca? Zmień myślenie
Teraz, gdy znasz już znaczenie komunikacji, przyjrzyj się sobie w codziennych relacjach i zobacz, nad czym możesz popracować. A jeśli jest to dla Ciebie trudne, warto skorzystać z oferowanego przeze mnie narzędzia, jakim jest coaching.
TEKST: Anna Gąsiorowska
Felieton ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2025.

