Branża

Klient, partner, pracownik. Jak ważne są relacje w biznesie?

Anna Gąsiorowska, właścicielka firmy Negocjator.

Klient, partner, pracownik. Jak ważne są relacje w biznesie?

W trakcie swojego życia nawiązujemy mnóstwo relacji: począwszy od rodziny, przez spotykane na co dzień znajome twarze, np. ekspedientkę w sklepie, aż po przyjaciół i relacje romantyczne. W grę wchodzą również interakcje z autorytetami, takimi jak chociażby lubiany i szanowany szkolny nauczyciel.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

To jasne, że bogaty wachlarz relacji społecznych jest kluczowy dla naszego rozwoju jako człowieka. Dlatego nikogo nie powinien dziwić fakt, że relacje biznesowe stanowią tak ogromną i niezbędną część rozwoju każdej działalności. Dziś dowiesz się, z czego się składają i jak o nie zadbać.

Czym są relacje w biznesie? Definicja mówi, że to: relacje międzyludzkie w środowisku służbowym, które przekładają się na długotrwałą współpracę. Taka relacja rozpoczyna się przy okazji pierwszego spotkania, dlatego warto wówczas się postarać i zrobić na drugiej osobie dobre wrażenie. Oczywiście to nie koniec: budowanie relacji biznesowych wymaga zaangażowania i systematycznego kontaktu, zarówno bezpośredniego, jak i na odległość. Jednak kontakt kontaktowi nierówny. Co powinno więc być fundamentem biznesowych relacji?

Wartości na wagę złota

Podstawą każdej relacji profesjonalnej jest zaufanie. Stanowi ono fundament, na bazie którego można zbudować naprawdę wyjątkową relację. By było ono obecne między dwiema osobami, które kontaktują się ze sobą służbowo, konieczne są klarowna komunikacja, a także transparentność. Brak ukrytych intencji, stawianie spraw jasno, mówienie prawdy i informowanie na bieżąco o utrudnieniach, zanim zamienią się w problem dla drugiej strony, są szczególnie ważne.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Kolejnym elementem transparentności i bycia godnym zaufania jest tzw. spójność słów i czynów. Każdy przecież wie, że zaufanie znika momentalnie, gdy ktoś mówi jedno, a robi drugie! Pozornie nieistotne drobne „kłamstewka” w celu przedstawienia innej rzeczywistości absolutnie nie wchodzą w grę, jeśli chcemy faktycznie coś osiągnąć.

Następną ważną wartością jest szacunek do drugiej osoby, jej czasu, potrzeb, a także granic. Dobrze, ale co to znaczy? Słuchanie drugiej osoby z uwagą, dotrzymywanie umówionych terminów, niedzwonienie o 22.00 z nieistotną informacją – to wszystko przejawy szacunku. Buduje on lojalność, tworzy zdrową atmosferę i wzmacnia osobistą markę oraz wizerunek Twojej firmy jako partnera godnego polecenia.

Jak poprawić swoje relacje biznesowe?

Chciałbyś poprawić swoje podejście do tworzenia biznesowych relacji? O kilku istotnych rzeczach wspomniałam już wcześniej, ale mam dla Ciebie jeszcze kilka wartościowych wskazówek! Pierwszą z nich jest okazywanie wdzięczności i docenianie drugiej osoby – niezależnie, czy to Twój podwładny, czy potencjalny biznesowy partner. Być może w polskich realiach branżowych brzmi to dziwnie czy nienaturalnie, ponieważ rzadko spotykamy się z takimi gestami. Jednak dzięki temu niewielkim wysiłkiem budujemy dobre emocje i rozwijamy naszą relację z tą osobą.

Druga wskazówka to dopasowanie stylu komunikacji do odbiorcy. Wiadomo, że łatwiej wysłać kilkanaście bądź kilkadziesiąt identycznych wiadomości e-mail, aczkolwiek ich formalność i „suchy” ton pokazują czytającej je osobie, że jest tylko jedną z wielu. Czasem wystarczy dopisanie dwóch zdań, by to zmienić.

Ostatnią wskazówką jest odpowiedzialność za swoje błędy i umiejętność przyznania się do nich, zamiast zamiatanie ich pod dywan. W końcu każdy je popełnia, a szczerość i szybka reakcja to oznaka profesjonalizmu.

Budowanie relacji biznesowych to niekończący się proces, a nie jednorazowe działanie – warto jednak o nie zadbać. Dlaczego? Nasze podejście do osób, z którym współpracujemy, często ma większy wpływ na sukces, niż oferta, statystyki czy logo. Poza tym – w biznesie tak, jak w życiu – często razem można osiągnąć więcej!

TEKST: Anna Gąsiorowska

Felieton ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 6-7/2025.