Branża

Kluczowy etap strategii klimatycznej JYSK

Sklep JYSK. Fot. Biuro prasowe JYSK.

Kluczowy etap strategii klimatycznej JYSK

Obecnie 94% dostawców JYSK, liczonych według wielkości emisji, zadeklarowało wobec sieci, że do końca roku finansowego 2027/28 ustanowi zatwierdzone przez Science Based Targets initiative (SBTi) cele redukcji własnych emisji.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

JYSK zaangażował już wszystkich swoich dostawców w działania związane z wyznaczaniem celów klimatycznych zatwierdzonych przez inicjatywę SBTi. Największą część całkowitych emisji gazów cieplarnianych sieci stanowi kategoria „Zakupione towary i usługi” („Purchased goods and services”). W odpowiedzi na to wyzwanie JYSK wyznaczył cel dotyczący zaangażowania dostawców, który został zatwierdzony przez SBTi. Zgodnie z tym celem JYSK zobowiązuje się do zapewnienia, że 72,5% dostawców w obszarze zakupionych towarów i usług, liczonych według emisji, będzie posiadało naukowo uzasadnione cele klimatyczne do końca roku finansowego 2027/28 (FY28).

Na koniec FY25 94% dostawców JYSK potwierdziło, że do końca FY28 ustanowi zatwierdzone przez SBTi cele redukcyjne. Już teraz 44% dostawców przystąpiło do SBTi i jest w trakcie wyznaczania celów lub posiada już cele zatwierdzone przez SBTi.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych postępów. Podobnie jak JYSK, nasi dostawcy są zaangażowani w ograniczanie śladu klimatycznego poprzez realizację celów opartych na wiedzy naukowej. Dla naszych klientów oznacza to, że nadal mogą znaleźć atrakcyjne oferty w JYSK, mając jednocześnie pewność, że wspólnie z naszymi dostawcami zwiększamy koncentrację na obliczaniu emisji w całym łańcuchu wartości – mówi Ditte Revsbæk Hansen, Sustainability Director w JYSK.

Globalna współpraca

JYSK na bieżąco monitoruje postępy osiągane przez dostawców. Równocześnie firma wspiera wymianę wiedzy w zakresie celów klimatycznych poprzez warsztaty, indywidualnie dopasowane wsparcie dla dostawców oraz ułatwianie współpracy z zewnętrznymi doradcami. Prowadzą oni dostawców od pierwszych działań aż po złożenie i ostateczne zatwierdzenie ich celów klimatycznych.

Jedynie niewielka liczba dostawców nadal analizuje wymagania SBTi przed formalnym zobowiązaniem się wobec JYSK. W przypadku nielicznych partnerów, którzy zdecydowali się nie przystępować do inicjatywy, JYSK analizuje możliwości dalszej współpracy w przyszłości.

Jeżeli wszyscy dostawcy, którzy już złożyli lub planują złożyć cele do SBTi, uzyskają ich zatwierdzenie, JYSK spodziewa się osiągnąć swój cel w zakresie scope 3 do końca FY28.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

W kierunku FY32

Większość emisji w zakresach scope 1 i 2 pochodzi ze sklepów. W FY25 JYSK obniżył emisje przypadające na jeden sklep o 9% w porównaniu z FY22.

Jako duża, międzynarodowa firma każdego dnia jesteśmy w kontakcie z tysiącami klientów, pracowników i dostawców i chcemy wziąć odpowiedzialność za ograniczanie naszego wpływu na klimat. Wiemy, że nie jest to łatwe zadanie, jednak obecny kierunek pokazuje wyraźne postępy w oddzielaniu wzrostu biznesowego od emisji generowanych w naszej własnej działalności – dodaje Ditte Revsbæk Hansen.

JYSK zobowiązał się do redukcji emisji w zakresach scope 1 i 2 o 50,4% do końca roku finansowego 2031/32 (FY32). Wyniki za FY25 pokazują, że firma zdołała obniżyć emisje w scope 1 i 2 o 1,2% w porównaniu z FY22. Zrobiła to mimo jednoczesnego otwarcia ponad 300 nowych sklepów.