Kluczowy etap strategii klimatycznej JYSK
18 grudnia, 2025 2025-12-18 11:43Kluczowy etap strategii klimatycznej JYSK
Obecnie 94% dostawców JYSK, liczonych według wielkości emisji, zadeklarowało wobec sieci, że do końca roku finansowego 2027/28 ustanowi zatwierdzone przez Science Based Targets initiative (SBTi) cele redukcji własnych emisji.
JYSK zaangażował już wszystkich swoich dostawców w działania związane z wyznaczaniem celów klimatycznych zatwierdzonych przez inicjatywę SBTi. Największą część całkowitych emisji gazów cieplarnianych sieci stanowi kategoria „Zakupione towary i usługi” („Purchased goods and services”). W odpowiedzi na to wyzwanie JYSK wyznaczył cel dotyczący zaangażowania dostawców, który został zatwierdzony przez SBTi. Zgodnie z tym celem JYSK zobowiązuje się do zapewnienia, że 72,5% dostawców w obszarze zakupionych towarów i usług, liczonych według emisji, będzie posiadało naukowo uzasadnione cele klimatyczne do końca roku finansowego 2027/28 (FY28).
Na koniec FY25 94% dostawców JYSK potwierdziło, że do końca FY28 ustanowi zatwierdzone przez SBTi cele redukcyjne. Już teraz 44% dostawców przystąpiło do SBTi i jest w trakcie wyznaczania celów lub posiada już cele zatwierdzone przez SBTi.
Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych postępów. Podobnie jak JYSK, nasi dostawcy są zaangażowani w ograniczanie śladu klimatycznego poprzez realizację celów opartych na wiedzy naukowej. Dla naszych klientów oznacza to, że nadal mogą znaleźć atrakcyjne oferty w JYSK, mając jednocześnie pewność, że wspólnie z naszymi dostawcami zwiększamy koncentrację na obliczaniu emisji w całym łańcuchu wartości – mówi Ditte Revsbæk Hansen, Sustainability Director w JYSK.
Globalna współpraca
JYSK na bieżąco monitoruje postępy osiągane przez dostawców. Równocześnie firma wspiera wymianę wiedzy w zakresie celów klimatycznych poprzez warsztaty, indywidualnie dopasowane wsparcie dla dostawców oraz ułatwianie współpracy z zewnętrznymi doradcami. Prowadzą oni dostawców od pierwszych działań aż po złożenie i ostateczne zatwierdzenie ich celów klimatycznych.
Jedynie niewielka liczba dostawców nadal analizuje wymagania SBTi przed formalnym zobowiązaniem się wobec JYSK. W przypadku nielicznych partnerów, którzy zdecydowali się nie przystępować do inicjatywy, JYSK analizuje możliwości dalszej współpracy w przyszłości.
Jeżeli wszyscy dostawcy, którzy już złożyli lub planują złożyć cele do SBTi, uzyskają ich zatwierdzenie, JYSK spodziewa się osiągnąć swój cel w zakresie scope 3 do końca FY28.
W kierunku FY32
Większość emisji w zakresach scope 1 i 2 pochodzi ze sklepów. W FY25 JYSK obniżył emisje przypadające na jeden sklep o 9% w porównaniu z FY22.
Jako duża, międzynarodowa firma każdego dnia jesteśmy w kontakcie z tysiącami klientów, pracowników i dostawców i chcemy wziąć odpowiedzialność za ograniczanie naszego wpływu na klimat. Wiemy, że nie jest to łatwe zadanie, jednak obecny kierunek pokazuje wyraźne postępy w oddzielaniu wzrostu biznesowego od emisji generowanych w naszej własnej działalności – dodaje Ditte Revsbæk Hansen.
JYSK zobowiązał się do redukcji emisji w zakresach scope 1 i 2 o 50,4% do końca roku finansowego 2031/32 (FY32). Wyniki za FY25 pokazują, że firma zdołała obniżyć emisje w scope 1 i 2 o 1,2% w porównaniu z FY22. Zrobiła to mimo jednoczesnego otwarcia ponad 300 nowych sklepów.


