Sprzedawaj zanim wyprodukujesz – jak konfiguratory 3D odwracają model sprzedaży mebli.
2 czerwca, 2025 2025-05-30 14:15Sprzedawaj zanim wyprodukujesz – jak konfiguratory 3D odwracają model sprzedaży mebli.
Sprzedawaj zanim wyprodukujesz – jak konfiguratory 3D odwracają model sprzedaży mebli.
Jeszcze dekadę temu produkcja mebli opierała się głównie na przewidywaniu popytu – firmy produkowały określone serie, licząc, że znajdą nabywców. Dziś, w dobie modułowości, personalizacji i cyfrowych narzędzi sprzedażowych, to klient decyduje, co warto wyprodukować. Kluczową rolę w tej transformacji odgrywają konfiguratory 3D, które pozwalają „sprzedawać zanim się wyprodukuje”.

Od magazynu pełnego ryzyk do modelu „just-in-time”
Produkcja „na zapas” w świetle kryzysu na rynku meblarskim w Europie i w świecie rosnących kosztów magazynowania, niestabilnych cen surowców oraz zmiennych trendów to coraz większe ryzyko. Konfiguratory 3D umożliwiają meblarzom działanie w trybie produkcji na żądanie (on-demand), gdzie klient najpierw konfiguruje produkt online z pomocą konfiguratora 3D – wybierając materiały, wymiary, kolory – a dopiero potem rozpoczyna się proces produkcyjny.
Dzięki temu firmy:
- eliminują konieczność utrzymywania dużych stanów magazynowych,
- ograniczają straty wynikające z niechcianych wariantów,
- skracają czas reakcji na nowe trendy rynkowe,
- utrzymują mimo wszystko krótki czas realizacji zamówień, bazując często na dostępności gotowych komponentów produkcyjnych.
Personalizacja to nie luksus, to potrzeba rynku
Według raportu Deloitte z 2024 roku, aż 71% konsumentów e-commerce oczekuje możliwości personalizacji produktu. W przypadku mebli oznacza to nie tylko wybór materiałów, tkaniny obiciowej, dodatków i akcesoriów, ale też dopasowanie wymiarów do konkretnej przestrzeni, co do niedawna było wyłącznie domeną stolarzy i salonów z meblami na wymiar.
Konfiguratory 3D ARLITY umożliwiają klientowi „zbudowanie” własnych mebli z dostępnych modułów i jego realistyczną wizualizację w czasie rzeczywistym, dzięki podglądowi 3D, a nawet Rozszerzonej Rzeczywistości. To doświadczenie immersyjne, angażujące i interaktywne, które przypomina korzystanie z gry komputerowej – tylko z realnymi skutkami zakupowymi.

Przykłady z rynku meblarskiego – zobacz jak robią to inni
Z konfiguratorów 3D/AR ARLITY korzysta już wielu producentów na polskim i europejskim rynku. Narzędzia technologiczne 3D i AR popularne są nie tylko wśród dużych marek, takich jak Signal Meble, Meble Wersal czy Lenart Meble (konfigurator 3D/AR półkotapczanów dla Lenart Meble został nagrodzony Diamentem Meblarstwa). Ogromny potencjał w planowaniu produkcji i wspieraniu sprzedaży, a także marketingu dostrzegają firmy, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem własnego sklepu online. To daje im dużą elastyczność w doborze narzędzi e-commerce, ale też pozwala na oszczędności i planowanie produkcji ze ogromną dokładnością.
Meblast, producent i sprzedawca mebli skrzyniowych, głównie szaf i zestawów mebli pokojowych, sporą część swojej działalności opiera właśnie na produkcji na życzenie i idei dopasowania produktu do potrzeb klienta własnego sklepu internetowego. Płynna realizacja zamówień „on-demand” w przypadku szerokiego asortymentu płyt meblowych, opcji konfiguracji i organizacji wnętrz mebli oraz elementów wykończeniowych, jest dla firmy znacznie łatwiejsza od momentu wdrożenia konfiguratora 3D/AR.
Klient sklepu e-Meblast ma nie tylko możliwość dopasowania szafy do własnych potrzeb, ale w czasie rzeczywistym, każdą wprowadzoną przez siebie zmianę parametrów produktu, może obserwować na ekranie komputera czy telefonu, w podglądzie 3D. Po zakończeniu procesu konfiguracji klient może zweryfikować dopasowanie produktu do własnej przestrzeni – zarówno pod względem wymiarów jak i wyglądu, dzięki aplikacji Rozszerzonej Rzeczywistości e-Meblast AR.

Konfigurator jako narzędzie predykcji popytu
Każda interakcja klienta z konfiguracją to cenna informacja dla producenta-sprzedawcy. Dane te – analizowane w czasie rzeczywistym – dają wgląd w preferencje konsumentów, sezonowe trendy i potencjalne hity sprzedażowe. W efekcie firma może planować produkcję z większą precyzją i mniejszym ryzykiem.
Czy to się opłaca?
Konfigurator 3D ARLITY jest narzędziem działającym w systemie SaaS (Software-as-a-Service). Oznacza to model abonamentowy, który obecnie jest najczęściej wybieraną opcją korzystania z profesjonalnego oprogramowania na świecie. Zatem koszt pełnego korzystania z narzędzia, ze wszystkimi zaawansowanymi funkcjami marketingowymi i produkcyjnymi oraz pełnymi aktualizacjami, modułem zabezpieczenia danych i oczywiście integracją z systemem klienta, to miesięczna inwestycja rzędu maksymalnie kilku tysięcy złotych. A ROI (Zwrot z Inwestycji) często przychodzi szybciej, niż się spodziewamy:
- wzrost średniego koszyka o 50%, dzięki dodatkom, up-sellingowi,
- skrócenie procesu zakupowego – klient szybciej podejmuje decyzję i finalizuje proces zakupowy,
- redukcja liczby zapytań i telefonów do obsługi – wszystko dzieje się online, w czasie rzeczywistym.
Integracja z AR i produkcją automatyczną
Konfiguratory 3D są wyposażone w funkcję Rozszerzonej Rzeczywistości (AR), która umożliwia „przymierzenie” mebli w przestrzeni klienta. Takiej możliwości nie dają w standardzie inne dostępne na rynku narzędzia dla e-commerce czy platformy B2B. Co więcej, konfigurator 3D daje możliwość eksportu modelu 3D wygenerowanego produktu na potrzeby produkcji lub współpracy z projektantem.
Czas na wykorzystanie potencjału i działanie
W 2025 roku producenci i sprzedawcy nie muszą już zgadywać, co się sprzeda. Dzięki konfiguratorom 3D i analityce danych z narzędzia klienci dokładnie wskazują, co chcą kupić, zanim firma rozpocznie produkcję. To nie tylko obniżenie ryzyka, ale też realna przewaga konkurencyjna na coraz trudniejszym rynku meblarskim.
Jeśli polscy producenci chcą rozwijać się w zdigitalizowanej, nowej rynkowo rzeczywistości, muszą nie tylko produkować meble – powinni zacząć od zaoferowania klientowi narzędzia, by ten zaprojektował je sam.