SaloneSatellite: klejnot w koronie Mediolanu
1 lipca, 2025 2025-07-23 12:44SaloneSatellite: klejnot w koronie Mediolanu

SaloneSatellite: klejnot w koronie Mediolanu
Akcelerator kreatywności, miejsce na eksperymenty tych, którzy kończą studia, czy może wizjonerski hub poświęcony projektantom poniżej 35 roku życia? 26. edycja SaloneSatellite pokazała otwartość na to co nowe, skupiając się na rzemiośle.
Od 8 do 13 kwietnia, podczas Salone del Mobile.Milano, w pawilonach 5 i 7 odbyła się kolejna edycja SaloneSatellite. Założycielką i kuratorką wydarzenia jest nie kto inny, jak Marva Griffin Wilshire.

26. edycja SaloneSatellite skupiona na rzemiośle
Cel to zaprezentowanie utalentowanych projektantów poniżej 35 roku życia, a także wskazanie im ciekawych możliwości zawodowych. Układ tegorocznej edycji zaprojektował Ricardo Bello Dias, natomiast współpracowała z nim Hariadna Pinate.

26. edycja SaloneSatellite świętowała spotkanie tradycji i innowacji, eksplorując potencjał procesów i materiałów opartych na rzemiośle w celu interpretacji współczesnych innowacji kulturowych, cyfrowych, ekologicznych i społecznych.
Temat, który został zaproponowany około 700 wybranym projektantom i 20 uczestniczącym szkołom projektowania i uniwersytetom to „Nowe rzemiosło: nowy świat”.
Okazuje się bowiem, że zbudowanie pomostu między dziedzictwem a współczesną wizją jest dzisiaj niezbędne do zachowania praktyk rzemieślniczych, zapewniając im odpowiedni status we współczesnym świecie. Pod tym względem umiejętności rzemieślników, jak również procesy i materiały, wykraczają poza czysto potoczne lub folklorystyczne zainteresowanie, znajdując zastosowanie w przemyśle.



Wyzwanie SaloneSatellite Award 2025
Temat przewodni 26. edycji SaloneSatellite, czyli: „Nowe rzemiosło: Nowy świat”, rzucił uczestnikom wydarzenia wymagające wyzwanie. Nie przestraszyło ono jednak zgłaszających swoje produkty do SaloneSatellite Award 2025.

W dodatku uczestnicy konkursu podnieśli stawkę, dzięki uporządkowanemu i skoncentrowanemu podejściu do modyfikacji artykułów wyposażenia wnętrz. Czerpali z najbardziej zróżnicowanych sektorów, należycie oceniając obieg zarówno materiałów, jak i komponentów.

Największym wyzwaniem było natomiast tworzenie obiektów wykorzystujących, w miarę możliwości, jeden materiał. Zastosowanie jak najmniejszej liczby elementów, innowacyjnych połączeń i inteligentnych funkcji szło w parze z korzystaniem z projektowania generatywnego i druku 3D, a także kombinacji tradycyjnych technik rzemieślniczych.

Rękodzieło jest niezbędne dla postępu i ma kluczowe znaczenie nawet w dzisiejszym świecie napędzanym sztuczną inteligencją i drukiem 3D. To nie tylko sposób na zrozumienie kultury materialnej innych ludzi. Ponieważ często jest destylowane przez wieki, zawiera również starożytną mądrość dotyczącą natury i przetrwania, oferując w ten sposób sprawdzone i godne zaufania lekcje zrównoważonego rozwoju. Co więcej, gdy materiały i technologie są zupełnie nowe, umiejętność ręcznego wytwarzania jest niezbędna do kierowania innowacjami – podkreśliła Paola Antonelli, przewodnicząca jury SaloneSatellite Award.
I miejsce w SaloneSatellite Award: 26. edycja SaloneSatellite

![Uzasadnienie werdyktu: Nie można pozostać obojętnym na piękno obiektu-nie-obiektu, obecność-nie-obecność obiektów. Symboliczny aspekt najbardziej eterycznej istoty designu jest zwycięzcą. [[Jestem szczęśliwy i wzruszony: nie myślałem, że zostanę wybrany, jestem na początku tego projektu, mam nadzieję, że rozprzestrzenię go na cały świat]] – powiedział Kazuki Nagasawa. Fot. Ludovica Mangini | Salone del Mobile.Milano.](https://biznes-meble.pl/wp-content/uploads/2025/07/salonesatellite-2025-6-a-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl-1024x1024.jpg)
II nagroda – SaloneSatellite Award: 26. SaloneSatellite

![Uzasadnienie werdyktu: Wyróżnia się perfekcją wykonania, reinterpretacją technik, badaniem kolorów i sensoryczności dotykowej, a w ostatniej kolejności aktualnością współczesnej interpretacji antycznego mebla. [[Jesteśmy zaszczyceni otrzymaniem tej nagrody. Pracowaliśmy długo i ciężko, z pasją i ambicją. Ekran jest wykonany z filcu i bawełny, które wzajemnie się wzmacniają. Bawiliśmy się kolorami, aby podkreślić jego ekspresyjną jakość]] – skomentowali projektanci. Fot. Ludovica Mangini | Salone del Mobile.Milano.](https://biznes-meble.pl/wp-content/uploads/2025/07/salonesatellite-2025-7-b-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl-1024x1024.jpg)
III miejsce w SaloneSatellite Award 2025 podczas 26. edycji SaloneSatellite

![Uzasadnienie werdyktu: Dzięki swojej absolutnej prostocie przywraca i jest w stanie uchwycić magię gestu, łącząc design, badania i inspirację. [[Nagroda należy się Marvie. Bez niej nawet by mnie tu nie było; stworzyła tę przestrzeń dla nas, młodych ludzi. Bardzo trudno jest nam dostać się na Salone del Mobile.Milano. Lampa Fil Rouge inspirowana jest legendą: czerwona nić łączy dusze między dwoma palcami naszej dłoni i naszej bratniej duszy. Kiedy ją naciągamy, rozpala się miłość i to właśnie starałem się osiągnąć tą lampą]] – powiedział Riccardo Toldo. Fot. Ludovica Mangini | Salone del Mobile.Milano.](https://biznes-meble.pl/wp-content/uploads/2025/07/salonesatellite-2025-8-a-miesiecznik-i-portal-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl-1024x1024.jpg)
Wyróżnienie

Mariaż rzemiosła i współczesnego designu pozwolił adeptom projektowania na stworzenie prac odzwierciedlających ich unikalne tożsamości kulturowe. Przybliżył ich również do wyborów ścieżek zawodowych. Te ważne decyzje podejmą już w najbliższej przyszłości. A kolejna edycja SaloneSatellite odbędzie się w dniach 21-26 kwietnia 2026 r.
TEKST: Anna Szypulska
Artykuł ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 6-7/2025.

