Design

Snøhetta – od górskiego szczytu do globalnej pracowni

Snøhetta to transdyscyplinarna, oparta na dialogu firma. Na zdjęciu zespół ds. projektowania produktu. Fot. Bjørnar Øvrebø / OiOiO. Źródło: Stockholm Furniture Fair.

Snøhetta – od górskiego szczytu do globalnej pracowni

W 1989 r. Kjetil Trædal Thorsen i Craig Edward Dykers – duet, który od początku postawił na pracę zespołową i łączenie dyscyplin: architektury, krajobrazu, wnętrz, grafiki, brandingu i wzornictwa, założył studio architektoniczne. Dzisiaj, wywodząca się z Norwegii Snøhetta, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych pracowni na świecie.

Nazwa Snøhetta pochodzi od najwyższego szczytu norweskiego masywu Dovrefjell. Tym samym dobrze oddaje ambicje twórców, by myśleć o architekturze jako o działaniu w skali mikro i makro, od obiektu do krajobrazu. Współpracownicy co roku wspólnie wspinają się na wznoszącą się na 2286 m n.p.m. górę. Architektom przyświeca hasło: Snøhetta to miejsce, z którego nikt nie pochodzi, ale które może odwiedzić każdy.

Snøhetta w drodze na… szczyt Snøhetta. Wspinaczka to coroczna tradycja, o której można przeczytać na oficjalnej stronie studia: Co roku wspólnie wspinamy się na górę Snøhetta, wznoszącą się 2286 m n.p. m. w środkowej Norwegii. Źródło: Stockholm Furniture Fair.
Snøhetta w drodze na… szczyt Snøhetta w środkowej Norwegii. Wspinaczka to coroczna tradycja, o której można przeczytać na oficjalnej stronie studia. Co roku członkowie studia wspólnie wspinają się na górę Snøhetta, wznoszącą się na wysokość 2286 m n.p. m. Źródło: Stockholm Furniture Fair.

Firma rozpoczęła działalność w 1989 r. od wygranej w konkursie na nową bibliotekę w Aleksandrii w Egipcie. Po pierwsze, realizacja ulokowała pracownię w pierwszym szeregu globalnych marek. Po drugie zaś, pokazała atuty studia: wrażliwość na kontekst, integrację sztuk i myślenie o przestrzeni publicznej jako demokratycznym dobru.

Aby uczcić setną rocznicę powstania Orkiestry Symfonicznej St. Louis w 2025 r., Snøhetta podjęła się rozbudowy i modernizacji historycznej sali koncertowej Powell Hall. Przestrzenie publiczne będą współgrały z nowym lobby, by zapewnić powszechną dostępność, zaplecze edukacyjne oraz lepsze przestrzenie dla muzyków. Źródło: Snøhetta. Fot. Moare.

Skala i zasięg Snøhetta: ile osób zatrudniają i gdzie działają?

Według oficjalnej strony Snøhetty pracownię tworzy dziś ponad 350 osób. Reprezentują one 40 narodowości i biura od Oslo i Paryża, przez Innsbruck, Nowy Jork, San Francisco, Adelaide, aż po Hongkong. Od ponad 30 lat Snøhetta realizuje jedne z najbardziej znanych projektów publicznych i kulturalnych na świecie.

Współpracując ze znanym włoskim producentem mebli, MDF Italia, firma Snøhetta zaprojektowała i opracowała Array – modułowy system sof pomyślany tak, aby zapewnić kreatywną elastyczność bez kompromisów w zakresie komfortu, a przy tym w bardziej odpowiedzialny sposób. Źródło: Snøhetta.
Współpracując ze znanym włoskim producentem mebli, MDF Italia, firma Snøhetta zaprojektowała i opracowała Array. Modułowy system sof został pomyślany tak, aby zapewnić kreatywną elastyczność bez kompromisów w zakresie komfortu, a przy tym w bardziej odpowiedzialny sposób. Źródło: Snøhetta.

Jak można przeczytać na stronie pracowni: W naszej pracy dążymy do wzmocnienia poczucia otoczenia, tożsamości i relacji z innymi ludźmi oraz przestrzeniami fizycznymi, które zamieszkujemy, zarówno dzikimi, jak i stworzonymi przez człowieka. Muzea, produkty, obserwatoria reniferów, grafiki, krajobrazy i domki dla lalek traktujemy z taką samą uwagą, troską i dbałością o cel.

Projekt powstał z myślą o dostosowaniu go do eksperymentalnego profilu teatru poprzez stworzenie elastycznej, przekształcalnej przestrzeni, która zbliża budynek Théâtre des Amandiers we Francji do jego miejskiego otoczenia. Jednocześnie sprawia, że jest on bardziej widoczny z zewnątrz i jaśniejszy w środku. Fot. Snøhetta i Filippo Bolognese. Źródło: Snøhetta.
Projekt powstał z myślą o dostosowaniu go do eksperymentalnego profilu teatru poprzez stworzenie elastycznej, przekształcalnej przestrzeni, która zbliża budynek Théâtre des Amandiers we Francji do jego miejskiego otoczenia. Jednocześnie sprawia, że jest on bardziej widoczny z zewnątrz i jaśniejszy w środku. Fot. Snøhetta i Filippo Bolognese. Źródło: Snøhetta.

Filozofia studia: transdyscyplinarność

Snøhetta konsekwentnie określa się jako pracownia transdyscyplinarna. To nie tylko slogan. Struktura biura i procesy mają bowiem łagodzić hierarchie i skłaniać do testowania rozwiązań ponad granicami specjalizacji. Dlatego obok architektów czy projektantów wnętrz w zespołach pracują graficy, badacze czy projektanci produktu.

Snøhetta i Varier połączyły siły, aby stworzyć Social – zestaw dwóch uniwersalnych krzeseł do jadalni, które odpowiadają rosnącym potrzebom nowoczesnego domu, w którym stół pełni wiele funkcji. Źródło: Snøhetta.
Snøhetta i Varier połączyły siły, aby stworzyć Social – zestaw dwóch uniwersalnych krzeseł do jadalni, które odpowiadają rosnącym potrzebom nowoczesnego domu, w którym stół pełni wiele funkcji. Źródło: Snøhetta.

Ich projekty łączą elementy brandingu i wystawiennictwa. Taki model – co podkreślają i media, i materiały studia – ułatwia przekładanie wniosków z małej skali mebla na duże projekty miejskie i odwrotnie.

Snøhetta, we współpracy z BD Barcelona Design, wprowadziła na rynek serię Sequence. To system regałów kształtujący przestrzeń za pomocą światła, formy i ruchu. Źródło: Snøhetta.
Snøhetta, we współpracy z BD Barcelona Design, wprowadziła na rynek serię Sequence. To system regałów kształtujący przestrzeń za pomocą światła, formy i ruchu. Źródło: Snøhetta.

Znaczenie pracowni dziś

Ich realizacje udowadniają, że design to przede wszystkim zbiór konsekwencji: funkcjonalnych, społecznych i środowiskowych. Transdyscyplinarność pozwala kontrolować te konsekwencje na wielu płaszczyznach.

Kontynuując udaną współpracę z włoskim producentem oświetlenia Lodes, Snøhetta rozszerzyła kolekcję Volum o cztery nowe warianty podłogowe. Dzięki kolejnej odsłonie, kolekcja Volum stała się bardziej wszechstronna i dopasowuje się do każdego kontekstu i przestrzeni. Źródło: Snøhetta.
Kontynuując udaną współpracę z włoskim producentem oświetlenia Lodes, Snøhetta rozszerzyła kolekcję Volum o cztery nowe warianty podłogowe. Dzięki kolejnej odsłonie, kolekcja Volum stała się bardziej wszechstronna i dopasowuje się do każdego kontekstu i przestrzeni. Źródło: Snøhetta.

Chcemy włączyć się do trwającej dyskusji na temat tego, jak design może służyć zarówno ludziom, jak i planecie w przyszłości – odpowiada Marius Myking, dyrektor ds. projektowania produktów w firmie Snøhetta.

Globalny Bank Nasion znajdujący się na norweskim archipelagu Svalbard, na wyspie Spitsbergen. Fot. Trond Isaksen / Statsbygg. Źródło: Stockholm Furniture Fair.
Globalny Bank Nasion znajdujący się na norweskim archipelagu Svalbard, na wyspie Spitsbergen. Fot. Trond Isaksen / Statsbygg. Źródło: Stockholm Furniture Fair.

W świecie, w którym architektura coraz częściej mierzy się z wyzwaniami związanymi z klimatem, cyrkularnością i inkluzywnością, Snøhetta jest jednym z tych biur, które nie tylko deklarują ambicje, ale przekładają je na język formy – od krzesła z recyklingu sieci rybackich, przez elastyczne „meble do rozmów”, po operę, po której dachu można spacerować albo plac miejski odporny na tłum.

TEKST: Anna Szypulska

Artykuł ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2025.