Jakie są mocne strony polskiego meblarstwa?
28 sierpnia, 2025 2025-08-27 7:05Jakie są mocne strony polskiego meblarstwa?

Jakie są mocne strony polskiego meblarstwa?
Polska Agencja Inwestycji i Handlu opublikowała niedawno raport poświęcony branży meblarskiej w Polsce. Przedstawia w nim dane statystyczne, a także mocne strony polskiego meblarstwa.
Jak przypomina PAIiH, sektor meblarski w Polsce to 32 tys. producentów i 196 tys. miejsc pracy generowanych przez sektor. Eksport mebli z Polski w 2023 wyniósł 15,98 mld dolarów. Dało to Polsce 2. miejsce w świecie, a także 1. w Europie. A jakie jeszcze są mocne strony polskiego meblarstwa?
Autorzy raportu podkreślają, że polscy producenci dbają o utrzymanie najwyższych standardów i satysfakcję klienta. Meble produkowane są z wytrzymałych materiałów drzewnych pochodzących z certyfikowanych źródeł, precyzyjnie i z dbałością o szczegóły. Technologia wykonania zapewnia trwałość ich użytkowania. Dzięki takiemu podejściu, polskie meble stały się synonimem wysokiej jakości, mierzonej według wymagających europejskich standardów.
Zgodnie z danymi firmy Statista, globalna sprzedaż mebli w 2022 roku wyniosła rekordowe niemal 659 miliardów euro. Polska branża meblarska jest mocno zależna od kondycji europejskich rynków. Wartość eksportu do państw UE odpowiadała za ok. 80% polskiego eksportu w branży meblarskiej.
Atrakcyjne wzornictwo i konkurencyjna cena to jednak nie jedyne mocne strony polskiego meblarstwa. Polską specjalnością stała się obsługa e-commerce. Za pośrednictwem Internetu można kupić wysokiej jakości meble i artykuły wyposażenia wnętrz, zapakowane i przygotowane do wysyłki krajowej i międzynarodowej.
Silnym czynnikiem stanowiącym o sile polskich producentów mebli w dalszym ciągu bogata baza surowcowa. Według Lasów Państwowych 29,6% powierzchni kraju odpowiada zasobom leśnym. Odpowiedzialne i zrównoważone zarządzanie gospodarką leśną zapewnia dostęp do certyfikowanego i wysokiej jakości drewna. Dobrze rozwinięta sieć zakładów przetwórstwa drzewnego dostarcza surowców dla producentów mebli.
Mocne strony polskiego meblarstwa, czyli co nas wyróżnia?
Cechą charakteryzującą polskich producentów jest duża elastyczność i dostosowanie rozwiązań do potrzeb odbiorców. Polscy producenci realizują projekty na zamówienie i gwarantują szeroką ofertę w zakresie wykorzystywanego wzornictwa i materiałów.
Kolejny wyróżnik to innowacyjny design. Polska jest w Top20 krajów z najlepszymi projektantami według World Design Rankings 2024. Polscy projektanci czerpią inspiracje z wielu różnorodnych stylów uwzględniając skandynawskie trendy, art deco czy nawiązując do modernizmu.
Mocne strony polskiego meblarstwa to także innowacje i funkcjonalność. Polscy producenci są znani z wytwarzania inteligentnych mebli wielofunkcyjnych. Dochodzi do tego różnorodność oferty i wysoka jakość mebli. Prawie 32 tys. podmiotów działających w Polsce w sektorze meblarskim czynią ofertę polskich mebli bogatą w możliwości wyboru.
Wysoka konkurencyjność cenowa polskich producentów – kolejny wyróżnik – wynika z niższych kosztów produkcji w Polsce w porównaniu do zachodnich partnerów europejskich. Produkcja w Polsce w wielu przypadkach oparta na zasadach zrównoważonego rozwoju i surowców z certyfikowanych źródeł. Inwestycje pozwalające na monitorowanie i zmniejszenie śladu węglowego produkcji mebli.
Branża meblarska w Polsce – fakty
W 2023 roku Polska była na szóstym miejscu wśród największych producentów mebli na świecie a trzecim w Europie, za Włochami i Niemcami. Niezmiennie głównymi odbiorcami mebli z Polski pozostają Niemcy (35,19%, 5,317 mld dolarów), Czechy (1,152 mld dolarów), Wielka Brytania (977 mln euro), Francja (1,025 mln dolarów), Holandia (866 mln dolarów) i USA (485 mln dolarów). Branża meblarska stanowi istotny filar polskiej gospodarki. Stanowi 2% PKB.
Największą grupą produktową w sprzedaży są meble do siedzenia, w tym meble tapicerowane oraz meble biurowe i sklepowe, meble kuchenne oraz materace. Polscy producenci mebli nadążają oraz kreują nowe trendy w meblarstwie. Doskonale znają potrzeby swoich ostatecznych użytkowników, udowadniając swoją elastyczność i innowacyjność w kluczowych obszarach projektowania, zaopatrzenia i produkcji. Obserwujemy również wzrastający trend zakupów przez Internet, a polskie meble stają się zdecydowanie bardziej widoczne na platformach zakupowych – mówi Anna Jurkowska, Departament Wsparcia Eksportu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.
Rok 2024 stanowił wyzwanie dla polskiej branży meblarskiej, która odczuła skutki olbrzymich strat, jakie przyniosła agresja Rosji na Ukrainę i związane z nią sankcje; inflacja, wzrost kosztów pracy i produkcji, galopujące ceny prądu i ropy. Wysoka inflacja ograniczyła możliwości zakupowe konsumentów, zarówno w kraju, jak i na rynkach zagranicznych. Trudna sytuacja gospodarcza w Europie Zachodniej uwypukliła konieczność dywersyfikacji rynków i poszukiwania nowych kierunków sprzedaży.

