Newsroom

Czy cenowa ofensywa IKEA przynosi efekty?

IKEA Janki to najstarszy sklep marki w Polsce.

Czy cenowa ofensywa IKEA przynosi efekty?

W dobie rosnącej inflacji i niepewności ekonomicznej, globalny gigant postawił na kontrowersyjną i jak się okazuje – skuteczną strategię. Zamiast podnosić ceny, IKEA świadomie je obniżyła. Koncern przedstawił wyniki za rok finansowy 2025.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

Obniżka cen IKEA o 10% w ciągu ostatnich dwóch lat to nie tylko chwyt marketingowy, to przemyślana inwestycja, której efekty widać już teraz. Firma ogłosiła stabilną sprzedaż przy jednoczesnym, imponującym wzroście liczby klientów i wolumenów. Czy to nowa recepta na sukces w handlu detalicznym?

Co dała obniżka cen IKEA? Efekty dwóch lat inwestycji

Mimo globalnych wyzwań, Grupa Inter IKEA odnotowała w roku finansowym 2025 (FY25) łączną sprzedaż detaliczną na poziomie 44,6 mld euro. Trzeba przyznać, że w porównaniu do 45,1 mld euro z FY24 jest to solidny wynik (-1,0% w porównaniu z rokiem obrotowym 2024, po uwzględnieniu różnic kursowych -0,3%). Co jednak kluczowe, za tą stabilnością kryje się 3% wzrost, zarówno wolumenu sprzedaży, jak i – co równie ważne – liczby klientów.

Uczynienie IKEA bardziej przystępną cenowo dla wielu ludzi jest kluczowe dla naszej tożsamości. Nasze długoterminowe podejście pozwoliło nam obniżyć ceny o 10% w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz widzimy efekty w postaci większych wolumenów i większej liczby klientów – komentuje Jon Abrahamsson Ring, dyrektor generalny Inter IKEA Group.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

W ciągu FY25 otwarto aż 66 nowych punktów sprzedaży na całym świecie, a liczba wizyt w sklepach przekroczyła imponujące 915 milionów (wzrost z 899 milionów), odnotowując wzrost piąty rok z rzędu. To wyraźny dowód na to, że obniżka cen IKEA działa.

Sekret niższych cen? Innowacje

Czy IKEA zdołała obniżyć ceny, a jednocześnie utrzymać jakość? Odpowiedź tkwi w innowacjach, dzięki którym koncern redukuje koszty produkcji i transportu. Firma nieustannie wprowadza nowe metody, które ograniczają ilość odpadów i emisję spalin.

Taka strategiczna obniżka cen i kosztów operacyjnych w IKEA pozwala na oferowanie nowych produktów w niższych sugerowanych cenach detalicznych.

Od 2020 roku sprzedaż IKEA rosła szybciej niż cały rynek wyposażenia wnętrz, co przełożyło się na wzrost udziału w rynku. W tym czasie ciężko pracowaliśmy nad zrównoważeniem inflacji, jednocześnie kontynuując transformację działalności IKEA – podkreśla Jon Abrahamsson Ring.

Na jakie nowe rynki planuje wejść IKEA?

E-commerce stanowi już 28% obrotów firmy. Co więcej, IKEA przygotowuje się do wejścia na nowe rynki, takie jak Panama i Kostaryka. W przyszłości, w roku finansowym 2026, firma skupi się na produktach do kuchni i jadalni.

Za wszystkim co robi gigant stoi armia 222 tys. pracowników IKEA na całym świecie. Jak podsumowuje Jon Abrahamsson Ring: Teraz jesteśmy lepiej przygotowani do stymulowania wzrostu niż kiedykolwiek wcześniej.

Czy strategia koncernu jest dowodem na to, że w dzisiejszym świecie, to nie podwyżki, lecz świadoma obniżka cen – tak jak zrobiła to IKEA – jest skuteczną drogą do długoterminowego wzrostu? Odpowiedź na to pytanie przyniesie rok finansowy 2026.

ZOBACZ TAKŻE: Jakub Jankowski nowym prezesem Inter IKEA Group

IKEA 2025 w liczbach:

  • 44,6 mld euro – wartość sprzedaż detalicznej,
  • 66 nowych sklepów na świecie (39 w Europie, 16 w Ameryce Północnej, 5 na Bliskim Wschodzie, 6 w Azji)
  • +3% – wzrost wolumenu sprzedaży i liczby klientów,
  • 28% sprzedaży odbywa się online,
  • 222 tys. pracowników na całym świecie,
  • 10% niższe ceny w ciągu dwóch lat.