Newsroom

Polska na 2. miejscu w eksporcie mebli na świecie

Promocja marki za granicą, pawilon Polski proj. WXCA.

Polska na 2. miejscu w eksporcie mebli na świecie

Bycie wiceliderem światowego rankingu eksporterów mebli to w trudnych czasach pandemii nie lada wyczyn. Utrzymanie tego miejsca nie będzie jednak proste. Jaki kraj zagraża pozycji Polski?

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

Z najnowszego raportu „Polskie Meble Outlook 2022”, który na zlecenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli przygotowała firma B+R Studio, wynika, że polscy producenci mebli doskonale radzą sobie na rynkach zagranicznych. W 2021 roku sprzedali za granicę produkty o łącznej wartości 12,9 mld euro, co oznacza wzrost o 17% r/r, dzięki czemu Polska utrzymała pozycję lidera w Europie oraz drugie miejsce na świecie pod względem wartości eksportowanych mebli. Jednak w wyścigu o czołowe miejsca w globalnym rankingu, polskie firmy czują już na plecach oddech eksporterów z Wietnamu.

Czy dynamiczny rozwój eksportu z Wietnamu może zagrozić Polsce?

O zjawisku znacznego wzrostu eksportu mebli z Wietnamu do Niemiec (o 31%) pisaliśmy w połowie grudnia 2021 roku i już tamte doniesienia powinny zapalić czerwoną lampkę u eksporterów. Jednak, czy Wietnam stanowi realne zagrożenie dla pozycji polskiego eksportu i w jakim tempie będzie rósł ten rynek, dzisiaj trudno wyrokować.

Tymczasem najważniejszym odbiorcą polskich mebli pozostają Niemcy (4,4 mld euro, 34,3% całego eksportu), na kolejnych miejscach plasują się Czechy (946,1 mln euro, 7,3%) i Wielka Brytania (897,5 mln euro, 7%). Wśród kierunków, gdzie w 2021 roku odnotowano najwyższą dynamikę eksportu mebli, znalazły się: Hiszpania (1,31) Włochy (1,30), Francja (1,27) i USA (1,26).

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Jakie meble cieszą się największym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców?

Na zdecydowanym prowadzeniu są meble tapicerowane, których udział w eksporcie wszystkich mebli wyniósł ponad 27%, a wartość osiągnęła prawie 3,5 mld euro. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wzrost eksportu odnotowały wszystkie badane grupy mebli, chociaż najwyższą dynamiką w tym względzie charakteryzowały się meble biurowe (1,16).

Co czeka eksporterów w 2022 roku?

Rok 2022 wciąż pozostaje dużą niewiadomą. Pewne jest dzisiaj to, że do 31 marca 2022 roku Polska promuje się na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. Półtora miesiąca później, w dniach 16-19 maja, planowane są targi Meble Polska w Poznaniu. Te największe w Europie Środkowej i Wschodniej kontraktacje zgromadzą wiodących producentów z Polski zainteresowanych rozwojem eksportu. Przypominamy, że użytkownicy portalu BIZNES.meble.pl uznali targi Meble Polska za najbardziej oczekiwane wydarzenie 2022 roku.

Działania promocyjne przewidziane są również na rynku amerykańskim. Według B+R Studio eksport polskich mebli do USA w 2021 roku wzrósł o 100 mln euro. Udział w targach w High Point w Karolinie Północnej w dniach 22-26 października może stanowić znaczące wsparcie ekspansji polskich firm, dla których będzie to okazja do zaprezentowania się na perspektywicznym rynku zbytu, jakim są Stany Zjednoczone.

O RAPORCIE:

Raport „Polskie Meble Outlook 2022” zawiera najnowsze zestawienia wyników branży meblarskiej w ujęciu międzynarodowym i krajowym, prezentuje dynamikę zjawisk z ostatnich okresów oraz prognozy wybranych danych na rok 2022. W tegorocznym raporcie „Polskie Meble Outlook 2022” analitycy B+R Studio zawarli: rankingi międzynarodowe produkcji i eksportu mebli, oceny koniunktury gospodarczej w branży meblarskiej, wskaźników rentowności, dynamiki wzrostu w poszczególnych grupach mebli, wskaźniki cen produktów w polskich sklepach, analizę sytuacji w handlu międzynarodowym, zmiany średnich cen w poszczególnych grupach towarowych. Pełen raport jest dystrybuowany przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli.