Po co się robi biznes, czyli siła relacji
1 października, 2025 2025-10-01 14:49Po co się robi biznes, czyli siła relacji

Po co się robi biznes, czyli siła relacji
Miesiąc temu, w jubileuszowym wydaniu BIZNES.meble.pl, pisałem o początkach Wydawnictwa. Dzisiaj kontynuując (a zarazem kończąc) ten wątek chciałbym podzielić się z Państwem pewną refleksją.
Kiedy 15 lat temu zaczynaliśmy działalność miałem okazję porozmawiać z prezesem jednej z największych firm meblarskich w Polsce. Pominę nazwisko, bo w rozmowie pojawiły się także prywatne wątki, dodam tylko, że to osoba, którą bardzo szanuję i cenię. Mój rozmówca dowiedziawszy się o naszym projekcie zapytał mnie: po co robi się biznes? Na tak postawione pytanie odpowiedziałem krótko: dla pieniędzy.
Pytający słysząc to skrzywił się. Nie. Biznesu nie robi się dla pieniędzy. Jeśli chce pan robić biznes dla pieniędzy, to proszę kupić starą stodołę. Dzisiaj może pan tam składać meble, jutro – szyć bieliznę, pojutrze – robić coś jeszcze innego. A czwartego dnia zwinie pan firmę bez opłaconych faktur. Będzie miał pan pieniądze, ale nie będzie miał pan biznesu. Bo biznes robi się dla relacji. Gdy zbuduje pan relacje, to znajdą się i pieniądze – wyjaśnił.
Chwila zastanowienia się i… refleksja: tak, to prawda. To relacje są podstawą każdego biznesu. Relacje, czyli nie tylko profesjonalne podejście, ale przede wszystkim otwartość, szczerość i uczciwość. To na takich wartościach trzeba budować firmę. To na takich wartościach zbudowaliśmy to Wydawnictwo.
Siłę biznesowych relacji miałem okazję poznać nie raz. Mówił o nich Leszek Wójcik, gdy opowiadał o pożarze, który dwadzieścia parę lat temu zniszczył jego zakład. Nawet gdybym został bez ubezpieczenia, nawet gdyby ubezpieczyciel nie wypłacił odszkodowania, to i tak bym dał sobie radę. Bo nie byłem sam, bo czułem wsparcie ze strony pracowników, ze strony dostawców – wspominał w wywiadzie, którego mi udzielił. Gdy rok temu – to inny przykład – powódź zniszczyła zakład Schattdecor w Głuchołazach branża od razu pośpieszyła z pomocą.
My także wiele razy doświadczyliśmy siły relacji. Były to dla nas zawsze sytuacje wzruszające, ale i inspirujące. I niech już tak zostanie.
TEKST: Marek Hryniewicki
Wstępniak redaktora naczelnego ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2025.

