Newsroom

IKEA planuje ekspansję i dostosowuje sklepy do potrzeb klientów

Wystawa tekstyliów na Oxford Street w Londynie.

IKEA planuje ekspansję i dostosowuje sklepy do potrzeb klientów

W dynamicznie zmieniającym się świecie, w którym globalna presja ekonomiczna zmienia nawyki zakupowe, IKEA dostosowuje się do zmian, wykraczając poza tradycyjny model handlu. Mając ponad 600 lokalizacji na całym świecie, Ingka na nowo definiuje dostępność, wychodząc naprzeciw klientom w nowy sposób.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

IKEA pojawia się w większej liczbie miejsc niż kiedykolwiek wcześniej. Wchodzi do tętniących życiem centrów miast i podmiejskich dzielnic, aż po internetowe platformy handlowe i usługi zdalne. Firma rozwinęła się daleko poza tradycyjne sklepy. Pięć lat temu klienci mogli szukać nowej szafki nocnej lub dywanu z rozpoznawalnym skandynawskim akcentem w około 375 sklepach, głównie poza miastem. Dziś mogą to zrobić w ponad 640 sklepach stacjonarnych oraz online w 32 krajach. Obsługuje je Ingka Group, największy sprzedawca detaliczny IKEA.

W tym samym okresie nawyki zakupowe nadal dynamicznie się zmieniały. Globalne perturbacje wywierały coraz większą presję ekonomiczną na ludzi i firmy. Dlatego w roku obrotowym 2024 firma zainwestowała 2,1 mld euro w obniżenie cen i wsparcie klientów pod presją ekonomiczną. W ciągu ostatnich dwóch lat obrotowych zainwestowała kolejne 3 mld euro w otwieranie nowych sklepów. Postawiła również na modernizację istniejących obiektów i wprowadzanie wygodniejszych usług. W roku obrotowym 2025 największy sprzedawca detaliczny IKEA otworzył 54 nowe lokalizacje. Wśród nich są: IKEA Oxford Street w Londynie, nowy sklep w Seulu i ważny wielofunkcyjny punkt handlowy w centrum Szanghaju. 4 grudnia otwarto pierwszy sklep w Nowej Zelandii, oferujący dostawy do domu oraz 29 dodatkowych punktów odbioru w całym kraju.

Lokalne sklepy IKEA – pilotaż w Wielkiej Brytanii, USA i w Polsce

Jednym z najnowszych osiągnięć jest mniejszy sklep IKEA. W ostatnich miesiącach został uruchomiony pilotażowo w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Polsce. Te lokalne sklepy IKEA, nastawione na codzienną wygodę, zostały zaprojektowane tak, aby otwierać się szybko. Kosztują znacznie mniej niż inne sklepy IKEA – dzięki czemu łatwiej jest dotrzeć z IKEA do większej liczby osób.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Zawsze szukamy metod, aby dotrzeć do większej liczby osób w inteligentny i opłacalny sposób, a ten pilotaż okazał się już sukcesem w mniejszych miastach, w których IKEA w przeciwnym razie nie byłaby obecna. Bazujemy na dotychczasowych pozytywnych opiniach i wnioskach klientów i z niecierpliwością czekamy na możliwość podzielenia się z Państwem informacjami o naszych planach – podkreśla Tolga Öncü, Ingka Menedżer ds. sprzedaży detalicznej (COO), Grupa Ingka, IKEA.

Sklepy „big blue box” pozostają filarem doświadczenia IKEA, oferując pełną ofertę produktów wyposażenia wnętrz, usług i inspiracji. Jednak firma nieustannie optymalizuje swoją obecność fizyczną, aby zapewnić jej atrakcyjność i dostępność. Obejmuje to otwieranie nowych lokalizacji, przekształcanie istniejących, a w razie potrzeby zamykanie placówek, aby reinwestować w kanały fizyczne i cyfrowe, które lepiej służą klientom i zapewniają długoterminowy wzrost.

Przez lata testowaliśmy i testowaliśmy wiele lokalizacji w Europie, Ameryce Północnej i regionie Azji i Pacyfiku, i wiele się nauczyliśmy o tym, gdzie i jak klienci wolą się z nami kontaktować – stwierdza Tolga Öncü. – Będziemy nadal eksplorować, dostosowywać i zmieniać naszą sieć sklepów oraz inwestować w lokalizacje i formaty, które lepiej odpowiadają potrzebom klientów, jednocześnie stale wspierając i dbając o naszych współpracowników.

Zmieniając sposób, w jaki obsługuje klientów na całym świecie, firma nieustannie poszukuje dodatkowych sposobów na dotarcie z ofertą IKEA do szerszej grupy odbiorców. Tego lata gigant otworzył swój pierwszy zewnętrzny sklep internetowy na chińskim JD.com. Jednocześnie IKEA nawiązała współpracę z Best Buy w USA, aby przeprowadzić pilotaż nowych usług planowania kuchni i przechowywania w wybranych sklepach Best Buy.