Newsroom

FORTE z dwucyfrowym wzrostem przychodów

MÖBELVERTRIEB FORTE GMBH w Bad Salzuflen już z nową identyfikacją wizualną. Fot. BIZNES MEBLE.

FORTE z dwucyfrowym wzrostem przychodów

Grupa FORTE opublikowała wyniki za pierwsze półrocze 2025 r. Mimo trudnego rynku przychody firmy rosną.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznawstwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.


Grupa Kapitałowa FORTE, osiągając 550,2 mln zł przychodów, zanotowała w okresie kwiecień-wrzesień 2025 r. wzrost o 14,9% r/r. Motorem wyników okazała się dynamicznie rosnąca sprzedaż płyty meblowej, jak również poprawa marży brutto. Jednocześnie spółka nadal mierzy się ze słabym popytem w Europie Zachodniej, a także presją wynikającą z kursów walut.

Ponadto Zarząd poinformował, że zgodnie z decyzją Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dn. 17 września 2025 roku, w dniu 31 października 2025 r. została zarejestrowana zmiana nazwy Spółki z dotychczasowej: FABRYKI MEBLI „FORTE” S.A. na: Grupa Forte Spółka Akcyjna (Grupa Forte S.A.)

Kluczowy wzrost sprzedaży płyty meblowej

Segment płyty zanotował skok aż o 55% r/r, osiągając 115,397 mln zł wobec 74,249 mln zł rok wcześniej.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

W strukturze sprzedaży Grupy:

  • 21% stanowiła sprzedaż nadwyżek płyty TANNE,
  • 14,1% to eksport (77,807 mln zł),
  • 6,8% – sprzedaż krajowa (37,590 mln zł).

Dystrybucja geograficzna sprzedaży płyty:

  • Polska – 32,6%,
  • Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia – 67,4%.

Dynamiczny wzrost wolumenu pozwolił na pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych fabryki TANNE. Stanowił również jeden z kluczowych pozytywnych czynników wpływających na wyniki Grupy.

ZOBACZ TAKŻE: „Meblarski 1000”: poznaj największe firmy meblowe w Polsce

79% sprzedaży FORTE to meble i pozostała sprzedaż

Przychody ze sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży wyniosły 434,820 mln zł:

  • 58,5% – eksport (321,916 mln zł),
  • 20,5% – sprzedaż krajowa (112,904 mln zł).

Udział poszczególnych rynków prezentuje się następująco:

  • 38,4% – kraje niemieckojęzyczne,
  • 21,6% – Europa Zachodnia i Północna,
  • 26,0% – Polska,
  • 12,6% – Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia,
  • 1,5% – rynki pozaeuropejskie.

Marża i koszty sprzedaży

Pomimo trudnych realiów rynkowych FORTE utrzymało pozytywną trajektorię rentowności:

  • Marża brutto wzrosła do 37% (wzrost o 3,6 p.p. r/r).
  • Obciążenie przychodów kosztami sprzedaży spadło do 20,7% (wobec 22,1% rok wcześniej).
  • Wartościowo koszty wzrosły o 7,943 mln zł, głównie z powodu wyższych wolumenów sprzedaży.

Czynniki wpływające na wyniki – co napędza FORTE, a co hamuje sprzedaż?

Negatywne czynniki

  • Utrzymujący się niski popyt na rynku meblarskim, zwłaszcza w Niemczech i we Francji.
  • Słaba kondycja gospodarcza kluczowych rynków Europy Zachodniej.
  • Umocnienie złotówki wobec euro, wpływające na wyniki eksportowe.

Pozytywne czynniki

  • Dodatni efekt strategii hedgingowej, stabilizujący przepływy finansowe.
  • Wzrost wolumenów płyty i pełne wykorzystanie mocy TANNE.
  • Korzyści z wcześniejszych działań optymalizacyjnych i redukcji kosztów.
  • Silny rozwój kanału online.
  • Inwestycje w ograniczenie zużycia energii, obniżające koszty operacyjne i ślad węglowy.

Otoczenie biznesowe

Rynek mebli w dalszym ciągu znajduje się pod presją. Do najistotniejszych czynników, które w ocenie Zarządu mogą mieć wpływ na osiągane wyniki Grupy Kapitałowej w kolejnych okresach sprawozdawczych zaliczyć można:

Otoczenie geopolityczne

  • Wysoka zmienność związana z cłami USA na wybrane towary,
  • Coraz większe ukierunkowanie producentów z Azji na Europę,
  • Przedłużająca się wojna w Ukrainie i jej skutki logistyczne.

Rynek mebli

  • Branża nadal znajduje się w fazie spadkowej,
  • Wzrosty notują tylko pojedyncze rynki (np. Półwysep Iberyjski),
  • Wysokie koszty życia ograniczają popyt na meble,
  • Brak perspektywy znaczącego odbicia w najbliższych latach.

Konkurencja

  • Upadłości kluczowych producentów w Niemczech,
  • Trudna sytuacja finansowa firm w Polsce i Niemczech,
  • Wspierana przez działania rządowe konsolidacja rynku we Francji,
  • Chińscy producenci usprawniają obsługę i logistykę,
  • Ukraina pojawia się jako nowe, rosnące źródło konkurencji.

Sprzedawcy detaliczni i online

  • Niski popyt ogranicza wyniki tradycyjnych sieci,
  • Rozwój możliwy głównie przez akwizycje i przejęcia udziałów rynkowych,
  • Klienci oczekują wyższej jakości doświadczeń zakupowych,
  • Model dużych sklepów stacjonarnych ma problemy z rentownością,
  • Sprzedaż online rośnie dynamicznie, a marketplace’y umacniają rolę.

Ryzyka dla FORTE – czego firma obawia się w kolejnych miesiącach?

  • Wciąż niepewna kondycja gospodarcza EU, zwłaszcza rynku niemieckiego i francuskiego.
  • Ryzyka w dostępności surowca drzewnego i niepewność co do polityki Lasów Państwowych.
  • Możliwe zaburzenia łańcuchów dostaw w związku z napięciami geopolitycznymi.
  • Umacniający się złoty, który mimo zabezpieczeń może obniżać rentowność eksportu.

ZOBACZ TAKŻE: Zwrot w strategii? FORTE chce przejąć firmę SPECIFIC

FORTE wzmacnia pozycję dzięki segmentowi płyty i optymalizacji kosztów

Mimo trudnej sytuacji rynkowej Grupa FORTE skutecznie wykorzystuje potencjał rosnącego segmentu płyty oraz przeprowadzonej wcześniej optymalizacji kosztowej. Poprawa marż, rozwój sprzedaży online i dywersyfikacja rynków pozwalają spółce stabilizować wyniki w warunkach recesji na rynku mebarskim. Jednocześnie firma stoi przed wyzwaniami związanymi z niepewną koniunkturą w Europie Zachodniej, presją kursową i trudnym dostępem do surowca.

Źródło: Jednostkowe sprawozdanie finansowe Grupy FORTE.